Poznań zwalnia do 30 km/h. Ograniczenie w centrum miasta

Strefa 30 zostanie rozszerzona od 1 lipca
Strefa 30 zostanie rozszerzona od 1 lipca
Źródło: ZDM Poznań
Poznańscy kierowcy będą musieli zwolnić. 1 lipca miasto rozszerzy tzw. strefę 30 i wprowadzi ograniczenie prędkości w ścisłym centrum. Nie będzie obowiązywało tylko na głównych ulicach.

Strefa zostanie wprowadzona w obszarze wyznaczonym przez ulice Przepadek Pułaskiego, Roosevelta, Matyi, Królowej Jadwigi, Jana Pawła II oraz tory kolejowe na północy centrum.

- Celem wprowadzenia strefy 30 jest podniesienie bezpieczeństwa, zwiększenie liczby ulic przyjaznych dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, nie tylko dla pieszych i rowerów - informuje Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu. Ograniczenie prędkości nie będzie obowiązywało na głównych ulicach znajdujących się wewnątrz strefy.

Komfort kierowców

Według poznańskiego ZDM-u wprowadzenie strefy w ścisłym centrum poprawi również komfort kierowców, zwłaszcza podczas wykonywania takich manewrów jak parkowanie, wjazd na posesję czy zatrzymanie i włączanie się do ruchu.

Oprócz ograniczenia prędkości kierowców czeka sporo innych zmian.

Pierwszeństwo z prawem

Na większość skrzyżowań, które znajdą się w obszarze strefy 30 zostanie wprowadzona zasada równorzędności przejazdu. Pierwszeństwo wjazdu będą miały samochody nadjeżdżające z prawej strony.

Zostanie też zmienione zagospodarowanie niektórych ulic. Zwężone będą m.in. wloty ulic na skrzyżowaniach, wprowadzone zostaną również miejsca odpoczynkowe dla pieszych.

Jak prawidłowo korzystać z kontrapasów
Jak prawidłowo korzystać z kontrapasów
Źródło: ZDM Poznań

Przebudowano również skrzyżowania z sygnalizacją świetlną: Kościuszki – Libelta, Kościuszki – Fredry, 27 grudnia – 3 maja – pl. Wolności – Ratajczaka oraz al. Marcinkowskiego – pl. Wolności.

Rowerem pod prąd

Z ułatwień w strefie 30 korzystają już rowerzyści. Na ulicach: Działyńskich, Kantaka, Kościuszki, Nowowiejskiego, 27 Grudnia oraz pl. Wolności wyznaczono kontrapasy dla rowerów. Umożliwiają one jazdę pod prąd na jednokierunkowych uliczkach. Jazda kontrapasem możliwa jest wyłącznie "pod prąd". W przeciwnym kierunku rowerzyści poruszają ulicą.

Niestety jazda kontrapasami po Poznaniu bywa uciążliwa, te bowiem np. na ulicach Wronieckiej czy Paderewskiego sa traktowane przez kierowców jako parking.

Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadza strefę ograniczenia prędkości do 30 km/h w tak ścisłym centrum miasta. Obecnie strefa 30 obejmuje ulice znajdujące się pomiędzy: Solną, al. Marcinkowskiego, Św. Marcinem i al. Niepodległości.

Granice rozszerzonej strefy 30
Granice rozszerzonej strefy 30
Źródło: TVN 24 Poznań / ZDM

Autor: fc, mm//kv / Źródło: TVN24 Poznań

Czytaj także: