Od 2012 r. trwa przebudowa Kaponiery. Choć remont miał zakończyć się pod koniec 2013 r., prace trwają w najlepsze. Warto więc przypomnieć jak rondo wyglądało na początku swojego istnienia. Oddano je do użytku w 1973 r., wcześniej w tym miejscu znajdowało się zwykłe skrzyżowanie. W styczniu i marcu 1975 r. odwiedził je poznański fotograf Stanisław Wiktor.
Na zdjęciach, jakie możemy znaleźć na stronie Cyfrowego Repozytorium Lokalnego, możemy zobaczyć przejście podziemne pod rondem (dziś nieczynne), a także robotników malujących pasy na jezdni.
Neony i cepelia
Rondo otwarto dokładnie 19 maja 1973 r. Cztery dni wcześniej do użytku oddano tunel dla pieszych. Prowadziło do niego osiem wejść. Cztery główne oznaczono cyframi, a przy wyjściach na przystanki tramwajowe zamontowano kwadratowe podświetlane kasetony z literą „T”. Główne wejścia połączono neonowymi liniami w czterech kolorach – żółtym, zielonym, różowym i niebieskim, które ciągnęły się po podwieszanym suficie.
Posadzki wyłożono granitem, a za oświetlenie całego przejścia odpowiadały 453 żarówki. W tunelach ulokowano także małe sklepy, w których można było kupić wyroby jubilerskie, pamiątki z miasta, słodycze, kwiaty, owoce, prasę i papierosy oraz pomieszczenia dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Milicji Obywatelskiej. Ponadto znalazły się tam także szalet, 6 kabin telefonicznych oraz 14 gablot reklamowych.
Gruntowna przebudowa skrzyżowania zaczęła się już w 1968 r. Podzielono ją na kilka etapów – plac budowy i prace ziemne dokończono jeszcze latach sześćdziesiątych, w styczniu 1970 r. rozpoczęła się budowa mostu Uniwersyteckiego, a dwa lata później zabrano się za betonową konstrukcję ulicy Roosevelta. W prace budowlane zaangażowane było nawet wojsko, które wysadzało dawne elementy trasy kolejowej.
W sumie z placu budowy wywieziono 2500 ton gruzu. Oficjalne otwarcie ronda wraz z przejściami podziemnymi nastąpiło 19 maja 1973 r. Nazwano je imieniem Mikołaja Kopernika, którego 500. rocznicę urodzin wówczas obchodzono. Nazwa ta oficjalnie przetrwała 19 lat, jednak nigdy nie zapisała się w pamięci poznaniaków, którzy nadal używali nazwy Kaponiera. W 1992 r. starą nazwę przywróciła rada miasta.
Historyczna pamiątka
Nazwa ronda wywodzi się od kaponiery kolejowej, elementu Twierdzy Poznań, która powstała w tym miejscu w 1872 roku. Miała ona bronić przed ostrzałem linii kolejowych prowadzących w kierunku Torunia i Stargardu Szczecińskiego. Po wybudowaniu zewnętrznego pierścienia fortów, kaponiera straciła na znaczeniu. Przy budowie ronda wysadzono jej wschodnią część. Zachodnia przetrwała do dzisiaj i znajduje się poniżej obecnego przejścia podziemnego.
Autor: Filip Czekała / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: CYRYL | Stanisław Wiktor