Kaponiera 40 lat temu. Malowano pasy, sprzedawano owoce

W 1975 r. Kaponiera była rondem Kopernika, a hotel Mercure - Merkurym
W 1975 r. Kaponiera była rondem Kopernika, a hotel Mercure - Merkurym
Źródło: CYRYL | Stanisław Wiktor

Od 2012 r. trwa przebudowa Kaponiery. Choć remont miał zakończyć się pod koniec 2013 r., prace trwają w najlepsze. Warto więc przypomnieć jak rondo wyglądało na początku swojego istnienia. Oddano je do użytku w 1973 r., wcześniej w tym miejscu znajdowało się zwykłe skrzyżowanie. W styczniu i marcu 1975 r. odwiedził je poznański fotograf Stanisław Wiktor.

Na zdjęciach, jakie możemy znaleźć na stronie Cyfrowego Repozytorium Lokalnego, możemy zobaczyć przejście podziemne pod rondem (dziś nieczynne), a także robotników malujących pasy na jezdni.

Neony i cepelia

Rondo otwarto dokładnie 19 maja 1973 r. Cztery dni wcześniej do użytku oddano tunel dla pieszych. Prowadziło do niego osiem wejść. Cztery główne oznaczono cyframi, a przy wyjściach na przystanki tramwajowe zamontowano kwadratowe podświetlane kasetony z literą „T”. Główne wejścia połączono neonowymi liniami w czterech kolorach – żółtym, zielonym, różowym i niebieskim, które ciągnęły się po podwieszanym suficie.

Na suficie znajdowały się neonowe rurki, które prowadziły do poszczególnych wyjść (28.01.1975 r.)
Na suficie znajdowały się neonowe rurki, które prowadziły do poszczególnych wyjść (28.01.1975 r.)
Źródło: Stanisław Wiktor | CYRYL

Posadzki wyłożono granitem, a za oświetlenie całego przejścia odpowiadały 453 żarówki. W tunelach ulokowano także małe sklepy, w których można było kupić wyroby jubilerskie, pamiątki z miasta, słodycze, kwiaty, owoce, prasę i papierosy oraz pomieszczenia dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Milicji Obywatelskiej. Ponadto znalazły się tam także szalet, 6 kabin telefonicznych oraz 14 gablot reklamowych.

Przy rondzie znalazła się budka dla pracownika nadzoru ruchu MPK (28.01.1975 r.)
Przy rondzie znalazła się budka dla pracownika nadzoru ruchu MPK (28.01.1975 r.)
Źródło: Stanisław Wiktor | CYRYL
Sklepy w przejściu podziemnym pod Rondem Kaponiera (28.01.1975 r.)
Sklepy w przejściu podziemnym pod Rondem Kaponiera (28.01.1975 r.)
Źródło: Stanisław Wiktor | CYRYL

Gruntowna przebudowa skrzyżowania zaczęła się już w 1968 r. Podzielono ją na kilka etapów – plac budowy i prace ziemne dokończono jeszcze latach sześćdziesiątych, w styczniu 1970 r. rozpoczęła się budowa mostu Uniwersyteckiego, a dwa lata później zabrano się za betonową konstrukcję ulicy Roosevelta. W prace budowlane zaangażowane było nawet wojsko, które wysadzało dawne elementy trasy kolejowej.

Budowa ronda Kaponiera - 1970r.
Budowa ronda Kaponiera - 1970r.
Źródło: nieznany | zbiór starych fotografii autora

W sumie z placu budowy wywieziono 2500 ton gruzu. Oficjalne otwarcie ronda wraz z przejściami podziemnymi nastąpiło 19 maja 1973 r. Nazwano je imieniem Mikołaja Kopernika, którego 500. rocznicę urodzin wówczas obchodzono. Nazwa ta oficjalnie przetrwała 19 lat, jednak nigdy nie zapisała się w pamięci poznaniaków, którzy nadal używali nazwy Kaponiera. W 1992 r. starą nazwę przywróciła rada miasta.

Malowanie pasów na rondzie (05.03.1975 r.)
Malowanie pasów na rondzie (05.03.1975 r.)
Źródło: Stanisław Wiktor | CYRYL
5 marca 1975 r. - malowanie pasów na rondzie
5 marca 1975 r. - malowanie pasów na rondzie
Źródło: Stanisław Wiktor | CYRYL

WIĘCEJ ZDJĘĆ NA STRONIE CYFROWEGO REPOZYTORIUM LOKALNEGO

Historyczna pamiątka

Nazwa ronda wywodzi się od kaponiery kolejowej, elementu Twierdzy Poznań, która powstała w tym miejscu w 1872 roku. Miała ona bronić przed ostrzałem linii kolejowych prowadzących w kierunku Torunia i Stargardu Szczecińskiego. Po wybudowaniu zewnętrznego pierścienia fortów, kaponiera straciła na znaczeniu. Przy budowie ronda wysadzono jej wschodnią część. Zachodnia przetrwała do dzisiaj i znajduje się poniżej obecnego przejścia podziemnego.

Autor: Filip Czekała / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: