Najnowszy autobus hybrydowy skonstruowany przez Solarisa we współpracy ze Škodą rozpoczął kursy w czeskim Pilźnie. Niemiecki Hanower zdecydował się z kolei na zakup 42 starszych modeli tego typu pojazdów z podpoznańskiej fabryki.
Najnowszy 12-metrowy hybrydowy Solaris z systemem napędowym Škody trafił właśnie na testy do Pilzna. Wyprodukowany w podpoznańskim Bolechowie autobus znaku jamnika wykorzystywany jest tam głównie na liniach przebiegających przez ścisłe centrum miasta, do którego wjazd jest dozwolony tylko dla najbardziej ekologicznych autobusów.
Mało palą
Pojazdy, które korzystają z elektrycznych silników, cieszą się coraz większą popularnością. Co prawda są droższe od zwykłych autobusów spalinowych, ale za to bardziej przyjazne środowisku i zużywają mniej paliwa.
- Solaris porusza się bardzo cicho. Może przejechać całkowicie bezemisyjnie do 10 km, bez konieczności ładowania baterii. Koncepcja hybrydowego napędu najlepiej sprawdza się w intensywnej miejskiej eksploatacji, gdzie mamy dużą liczbę przystanków i co za tym idzie niską średnią prędkość przy ogromnej liczbie przyspieszeń i hamowań - mówi Karel Majer, dyrektor Škoda Electric.
Pojazd zużywa o kilkadziesiąt procent mniej paliwa niż tradycyjne autobusy głównie dzięki odzyskiwaniu energii, która wytwarzana jest podczas hamowania.
- Jest ona magazynowana w bateriach i superkondensatorach, a następnie wykorzystywana podczas jazdy - wyjaśnia Jiří Flajtingr, szef projektu autobusów hybrydowych w firmie Škoda Electric.
Hanower znów zamawia
Najnowszy „jamnik z Bolechowa” przygotowywany był od 2009 r. we współpracy ze Škoda Electric i naukowców z Wydziału Elektrotechniki z Uniwersytetu w Pilźnie. To piąty hybrydowy autobus wyprodukowany w podpoznańskiej fabryce.
Starsze modele właśnie zamówił przewoźnik z Hanoweru. Solaris do 2016 r. dostarczy do niemieckiego miasta 42 hybrydowe autobusy: 26 Solarisy Urbino Hybrid w wersji dwunastometrowej oraz 16 Solarisy Urbino przegubowych o długości 18 metrów. To ponowne zamówienia niemieckiego klienta, który do tej pory posiadał w swojej flocie 63 autobusy z Bolechowa. Polski producent dostarczył już prawie 2 tysiące pojazdów na niemiecki rynek.
Pionierzy hybrydy
Premiera pierwszego autobusu marki Solaris z silnikiem spalinowo-elektrycznym odbyła się w 2006 roku. Był to jednocześnie pierwszy seryjnie produkowany tego typu pojazd w Europie. Od tego czasu ponad 200 hybryd trafiło do Belgii, Finlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Norwegii, Polski oraz Szwajcarii. Solaris jest jedynym europejskim producentem, który oferuje aż 5 różnych modeli pojazdów spalinowo-elektrycznych.
Autor: FC//kv / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Solaris Bus & Coach S.A.