Autostrada do ronda Rataje. Tak ma wyglądać Estakada Katowicka

Estakada nad ul. Inflancką obecnie i w przyszłości
Estakada nad ul. Inflancką obecnie i w przyszłości
Źródło: TVN 24 Poznań

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu zaprezentował wizualizacje nowej Estakady Katowickiej. W ramach inwestycji powstaną cztery nowe wiadukty nad ulicami Chartowo i Inflancką.

- Podczas publicznego spotkania z mieszkańcami poświęconego planom odbudowy estakady na Trasie Katowickiej zapowiadaliśmy, że wizualizacje obiektów zamieszczone zostaną na naszej stronie internetowej. Zgodnie z zapowiedziami przedstawiamy wizualizację obiektów inżynierskich usytuowanych w ciągu ulicy Krzywoustego - poinformowała Dorota Wesołowska, rzecznik prasowa ZDM.

Wiadukt Chartowo

Nad ulicami Chartowo i Żegrze powstana dwa wiadukty o długości ponad 93 metry i szerokości ponad 20 metrów.

- Na każdym wiadukcie, tak jak obecnie, będą cztery pasy ruchu. Na obiekcie powstanie nowe oświetlenie drogowe i ciąg pieszo-rowerowy - podaje Wesołowska.

Wiadukt nad ul. Chartowo
Wiadukt nad ul. Chartowo
Źródło: ZDM Poznań
Powstaną po dwie nitki z czterema pasami ruchu w każdą stronę
Powstaną po dwie nitki z czterema pasami ruchu w każdą stronę
Źródło: ZDM Poznań

Estakada nad doliną Obrzycy

Znacznie dłuższa będzie estakada nad ulicą Inflancką. Powstana tam dwie nitki o długości ponad 550 metrów. - Podobnie jak na obiekcie mostowym nad ulicami Chartowo i Żegrze tak i tu powstanie nowe oświetlenie drogowe i ciąg pieszo-rowerowy. Ze względu na ochronę akustyczną przezroczyste ekrany o wysokości 4,5 m zamontowane zostaną po stronie osiedla Oświecenia - wyjaśnia Wesołowska.

Na całej Trasie Katowickiej od estakady do wiaduktu Franowo planowane jest wydzielenie buspasów na jednym pasie ruchu w każdą stronę.

Od strony os. Oświecenia zaplanowano ekrany akustyczne
Od strony os. Oświecenia zaplanowano ekrany akustyczne
Źródło: ZDM Poznań

Nowa Estakada Katowicka. Zobacz wizualizacje

Co się zmieni?

Oprócz pojawienia sie buspasów, dzięki którym miasto ma szanse pozyskać dotację z Unii Europejskiej na tę inwestycję, po obu stronach powstaną chodniki i ścieżka rowerowa. Ekran akustyczny od strony os. Oświecenia zostanie obniżony o połowę, zaś po drugiej stronie w ogóle go nie będzie. Inna będzie konstrukcja obiektów - belki i podpory zamiast z betonu zostaną wykonane ze stali. Podpór będzie także znacznie więcej niż dotychczas.

Będzie węzeł przesiadkowy?

Niewykluczone, że na nowych wiaduktach powstaną przystanki autobusowe, w tym najważniejszy na wiadukcie nad ul. Chartowo zintegrowany z przystankiem tramwajowym, który miałby powstać poniżej. Takie rozwiązanie postulował na debacie o estakadzie Zbigniew Rusak, były dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego a dziś doradca starosty poznańskiego ds. transportu. - Dodatkowe przystanki warto rozważyć, poprawi to funkcjonowanie Rataj - podkreślał wówczas Mariusz Wiśniewski, radny PO, współorganizator debaty. Kazimierz Skałecki, wicedyrektor ZDM, obiecał przeanalizować możliwości wybudowania takiego węzła przesiadkowego.

W sumie budowa Estakady Katowickiej pochłonie 270 mln złotych. Powstać ma do sierpnia 2017 r. Do końca 2015 r. gotowa ma być jej pierwsza, północna nitka.

Estakada Katowicka:

Mapa Polski Targeo
Mapy dostarcza Targeo.pl

Autor: FC/kv / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: