To jak przesiąść się z małego fiata do mercedesa nowej generacji - powiedział na antenie TVN24 kpt. Sławomir Majcher, dyrektor biura personelu lotniczego PLL LOT, tłumacząc, co oznacza zamiana Boeinga 767 na Dreamlinera.
Majcher tłumaczył, że różnica w pilotowaniu Dreamlinera i Boeinga 767 to duży skok jakościowy.
Jest to związane - jak wyjaśnił - z konstrukcją kabiny, z zupełnie inną filozofią obrazowania danych.
- W Dreamlinerze nie ma klasycznych przyrządów, zostały tylko duże telewizory. Wszystko ma być w formie elektronicznej, to duży skok technologiczny. To samolot, który jest młodszy o dwa pokolenia od Boeninga 767 - powiedział Majcher.
Przypomniał, że Boeingi 767 zostały skonstruowane 20, 30 lat temu i nic w nich nie uległo przez te lata zmianie.
- To jak przejście z małego fiata do mercedesa nowej generacji, niby kierownica w tym samym miejscu, pedały też tak jakby, ale już skrzynia (biegów - red.) automatyczna, zupełnie inne radio, wyświetlacz prędkościomierza, także to są tego typu szczegóły - wytłumaczył Majcher.
Wyjaśnił jednocześnie, że jeśli chodzi o Boeinga 777 i Dreamlinera różnica nie jest aż tak duża, bo oba samoloty mają "podobną filozofię", w związku z tym uprawnienie do latania tymi maszynami jest wspólne.
Majcher poinformował też, że szkolenia pilotów LOT jeśli chodzi o Dreamlinery jeszcze trawają i zakończą się, kiedy przyleci pierwszy Dreamliner (15.11) i odbędą się na nim praktyki pod nadzorem instruktorskim. - Część praktyczna i symulatorowa jest już dla części pilotów zakończona - dodał.
Pierwsze loty w grudniu
LOT w połowie listopada ma otrzymać pierwszego Dreamlinera. Drugi egzemplarz 787 firma ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty na początku marca. Kolejne trzy sztuki mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu. Będzie pierwszą europejską linią, która we flocie będzie miała Dreamlinery.
W swój pierwszy rejs Dreamliner z pasażerami poleci 14 grudnia do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli. 1 lutego 2013 roku odbędzie się rejs Dreamlinerem do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nim do Nowego Jorku, a 3 marca nowy Boeing 787 LOT-u uda się do Pekinu. W zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami.
LOT nie ujawnił ceny zakupu samolotów 787 Dreamliner. Katalogowa cena jednej maszyny wynosi około 206 mln dol.
Autor: MAC//mat / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24