Polacy w kryzysie najbardziej obawiają się podwyżek cen, obniżenia poziomu życia i utraty pracy - wynika z najnowszego sondaż SMG/KRC przeprowadzonego dla TVN24. Boimy się też zmniejszenia zarobków, ograniczenia codziennych wydatków i problemów ze spłatą kredytu. Wzrostu cen boi się trzech na czterech z nas (74 proc.), a ponad połowa obawia się obniżenia poziomu życia (55 proc.).
O obawy w czasie kryzysu Polacy byli pytani także w 2008 roku. W porównaniu z tamtym badaniem znacząco zwiększył się odsetek Polaków obawiających się podwyżek cen - 60 proc. w 2008 roku i 74 proc. obecnie. Więcej z nas obawia się też obniżenia poziomu życia - 40 proc. w 2008 i 55 proc. obecnie.
Ponad 40 proc. respondentów deklaruje lęk przed utratą pracy, a co trzeci z nas boi się zmniejszenia zarobków. Jednak jak się okazuje, tylko co piąty badany jako źródło obaw wskazał ograniczenia codziennych wydatków i problemy ze spłatą kredytu. W tym przypadku wynik tegorocznego badania jest zbliżony do danych uzyskanych trzy lata temu.
Różnice społeczne
Z sondażu wynika też, że najbardziej podwyżek cen boją się kobiety (80 proc.; mężczyźni 67 proc.), Polacy do 24 roku życia (83 proc.) oraz z wykształceniem podstawowym i mieszkający na wsi (odpowiednio 80 i 78 proc.). We wszystkich tych grupach odsetek ludzi deklarujących lęk zwiększył się od 2008 roku znacząco.
Utraty pracy boją się najbardziej kobiety (44 proc.), respondenci w wieku 25-35 lat (56 proc.) z wykształceniem zawodowym i mieszkający na wsi lub w małym mieście (47 proc. i 43 proc.). Boimy się też obniżenia poziomu życia. Tutaj jednak we wszystkich badanych grupach lęk rozkłada się mniej więcej równo - kobiety 54 proc., mężczyźni 57 proc. Boją się tego Polacy w każdym wieku, niezależnie od wykształcenia i miejsca zamieszkania. Odsetek ten - w porównaniu z 2008 rokiem - wzrósł dość znacznie.
W porównaniu z poprzednim badaniem spadły za to - choć nieznacznie - nasze obawy o możliwość bezproblemowego spłacania kredytu (z 23 do 21 proc.)
Sondaże CATI EXPRESS z 29/12/2008 oraz 3-4/12/2011 zrealizowane przez MillwardBrown SMG/KRC N=1002 oraz N=1000, próba ogólnopolska, reprezentatywna 18+, mix telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Źródło: TVN24, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu