W weekend pojawiły się problemy z wystawianiem przez lekarzy recept elektronicznych. Po południu w niedzielę rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz przekazał, że problem został rozwiązany i przywrócona została funkcjonalność aplikacji internetowej.
Radio RMF FM przekazało w niedzielę, że od soboty lekarze nie są w stanie wystawiać pacjentom elektronicznych recept. "Lekarze, którzy korzystają z aplikacji internetowej gabinet.gov.pl, w sobotę, próbując wystawiać pacjentom e-recepty, w ogóle nie mogli wybrać nazwy leku" - podała stacja.
W odpowiedzi rzecznik prasowy MZ Wojciech Andrusiewicz przekazał Polskiej Agencji Prasowej, że Centrum e-Zdrowia właśnie przywraca funkcjonalność systemu. Równocześnie zaznaczył, że problem dotyczy recept wystawianych przez stronę gabinet.gov.pl. "Przez aplikacje gabinetowe można cały czas je wystawiać. Centrum e-Zdrowia właśnie przywraca funkcjonalność systemu. Wkrótce problem zostanie rozwiązany" - zapewniał po godzinie 12.
Około godziny 15 tego samego dnia Andrusiewicz poinformował, że udało się przywrócić pełną funkcjonalność systemu i lekarze mogą znowu wystawiać e-recepty poprzez aplikację gabinet.gov.pl.
Recepty w nowej formie
E-recepta wystawiana jest w sposób elektroniczny i zastąpiła papierową wersję. W aptece wystarczy podać czterocyfrowy kod i PESEL pacjenta, by ją zrealizować. Kod pacjent otrzymuje e-mailem lub SMS-em. Może też dostać wydruk informacyjny.
E-recepty można było realizować w aptekach od 1 stycznia 2019 roku, ale obowiązek wystawiania ich w takiej formie wszedł w życie od 8 stycznia 2020 roku.
E-receptę należy zrealizować w ciągu 30 dni, choć są pewne wyjątki. Antybiotyk wykupić trzeba w ciągu 7 dni, a preparaty immunologiczne do 120 dni od momentu wystawienia e-recepty. Dla pacjentów przewlekle chorych, którzy przyjmują stale leki, medyk może wystawić receptę ważną rok. Musi to jednak na niej zaznaczyć.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock