Nela, Karpatka a może Duża Mi? Wybierają imię dla olbrzymiego "kreta"

tbm_konkurs
Konwój z maszyną TBM przejechał przez Rzeszów
Źródło: TVN24

Trwa głosowanie na nazwę dla maszyny TBM, która wydrąży tunel na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie). Spośród blisko 350 zgłoszeń Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała sześć, na które można głosować do 16 grudnia. Imię dla olbrzymiego "kreta" wybiorą internauci, a poznamy je 21 grudnia.

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, łącznie do konkursu na imię dla maszyny TBM wpłynęło około 1500 zgłoszeń. 

- Po uwzględnieniu powtórzeń i zgłoszeń niekompletnych, otrzymaliśmy 348 unikalnych propozycji, które ocenione zostały przez komisję konkursową - czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ostatecznie wybrano sześć nazw: Bieszczadka, Duża Mi, Karpatka, Nela, Podkarpatka i ViaKarpatka. 

O tym, która z sześciu propozycji zostanie wybrana, zdecydują internauci. Głosowanie potrwa do 16 grudnia. Ankieta do głosowania znajduje się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nazwa z największą liczbą głosów stanie się oficjalnym imieniem maszyny TBM. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 21 grudnia.

Transport elementów maszyny TBM, która będzie drążyć tunel na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica, można śledzić w mediach społecznościowych na stronie rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Transport elementów maszyny TBM, która będzie drążyć tunel na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica, można śledzić w mediach społecznościowych na stronie rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Źródło: GDDKiA

Transport, jakiego jeszcze nie było

Obecnie trwa transport fragmentów maszyny TBM na miejsce inwestycji. Ten olbrzymi "kret" transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a następnie ruszyły w drogę lądem.

Olbrzymi kret wydrąży tunel

Prace przy drążeniu tunelu o długości ponad 2,2 kilometra rozpoczną się na Podkarpaciu w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 metrów i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 metra. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu. Tarcza będzie zasilana prądem, który wystarczyłby na zasilenie 25-tysięcznego miasteczka. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 metrów tunelu.

Czytaj także: