To była niecodzienna majówka na wysokości 35 metrów. W Wielkopolsce, tuż nad budowaną autostradą A2, zawisł suto zastawiony stół, a przy nim zasiedli goście.
Spotkanie na odcinku węzeł Jordanowo (gdzie A2 będzie się łączyć z S3) zorganizował zarządca trasy, Autostrada Wielkopolska II. Jak mówi rzeczniczka firmy Zofia Kwiatkowska - przede wszystkim dla mediów, ale i dla przedstawicieli instytucji współpracujących przy budowie autostrady, m.in. z urzędu wojewódzkiego czy nadzoru budowlanego.
- To niemalże ostatnia okazja, by pokazać zasięg budowy, bo za pół roku będzie oddana do użytku – mówi portlowi tvn24.pl Kwiatkowska. A skalę budowy, na której obecnie pracuje 2 tys. osób, najlepiej widać z lotu ptaka. Stąd pomysł unoszonej nad ziemię platformy.
Pyry na wysokości
Ale nie zwyczajnej, tylko takiej z zastawionym suto stołem, kucharzami, kelnerami i osobami dbającymi o bezpieczeństwo gości. Za każdym razem do stołu mogły usiąść 22 osoby, a – jak mówi rzeczniczka – platforma unosiła się aż 4 razy. Każdy podniebny obiad trwał 45 minut.
Co serwowano? Żeberka cielęce, poznańskie pyry z gzikiem (czyli ziemniaki z białym serem), a na deser lody i napoje. – Było trochę wina, był toast – przyznaje Kwiatkowska. - Mamy, co świętować – dodaje.
W listopadzie pojedziemy (za darmo) na Berlin
Autostrada Wielkopolska II deklaruje bowiem, że już za 6 miesięcy autostrada A2 do Świecka, w kierunku Berlina zostanie otwarta. To szybciej niż przewiduje harmonogram (oddanie było przewidziane na marzec 2012 r.).
106 km drogi ma być dostępne dla kierowców już w końcu listopada 2011 r., a jeszcze przez około pół roku jej użytkowanie ma być bezpłatne.
Miliardowa inwestycja
Układanie nawierzchni betonowej (to z niej skonstruowana jest cała trasa) skończy się ok. września. Przewidziano budowę 84 mostów, na 71 z nich już trwają prace wykończeniowe. Budowanych jest 35 przejść dla zwierząt. Średni koszt budowy jednego takiego przejścia to ok. 20 mln zł.
Obecnie przy budowie pracuje ok. 2 tys. osób, wykorzystywanych jest ok. 1 tys. różnego rodzaju maszyn i urządzeń. Ostateczne zakończenie prac budowlanych, wraz z uruchomieniem poboru opłat, nastąpi najpóźniej 20 maja 2012.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt budowy wynosi 1,29 mld euro. Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem. Po oddaniu budowanego odcinka A2 (Nowy Tomyśl-Świecko), będzie liczyć prawie 360 km.
Źródło: tvn24.pl, PAP