Na warszawskim Lotnisku Chopina wylądował w czwartek szósty Boeing 787 Dreamliner w barwach PLL LOT. Najmłodsze dziecko polskiego przewoźnika otrzymało imię "Franek". Zostało ono wybrane przez pasażerów w konkursie internetowym. Od połowy maja maszyna zacznie latać do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i Pekinu, a od października - na rejsach czarterowych.
Szósty dreamliner przyleciał prosto z fabryki w Everett koło Seattle w USA, w Warszawie wylądował tuż po godz. 18.
Szósty dreamliner w ciągu pół roku
PLL LOT od sierpnia ub. roku, kiedy do floty dołączył piąty Boeing 787, realizuje wszystkie połączenia długodystansowe, wyłącznie dreamlinerami. Polski przewoźnik jako pierwsza linia lotnicza w Europie dostała te najnowocześniejsze samoloty świata. Pierwsza maszyna przyleciała do Warszawy w listopadzie 2012 r.
- Szósty B787 od połowy maja zacznie latać w ramach regularnej siatki połączeń długodystansowych polskiego przewoźnika. Samolot będzie można zobaczyć na lotniskach w Nowym Jorku, Chicago, Toronto i Pekinie. Natomiast już od końca października, kiedy to rozpoczyna się sezon zimowy, maszyna będzie wykonywać rejsy czarterowe dla dwóch największych biur podróży w Polsce - poinformowała rzeczniczka przewoźnika Barbara Pijanowska-Kuras. Oznacza to, że B787 będzie realizował loty czarterowe m.in. do Wietnamu, Meksyku, RPA czy na Kubę. Jak przypomniała rzeczniczka, w związku z tym, że LOT otrzymał pomoc publiczną, którą obecnie bada Komisja Europejska, linia nie może otwierać nowych połączeń. Jednak zamierza efektywnie wykorzystywać szóstego dreamlinera.
"Bardzo potrzebny w szczycie sezonu"
- Biznes lotniczy, jest biznesem sezonowym. Ilość rejsów latem zdecydowanie zwiększa się w stosunku do zimy. Szósty dreamliner jest więc bardzo potrzebny w szczycie sezonu, kiedy Boeingi 787 wykonują średnio 250 – 280 rejsów miesięcznie. W planach jest również czasowe wynajęcie jednej z sześciu maszyn innej linii – co jest dość powszechnym działaniem w branży lotniczej - wyjaśniła. Dodała, że o ewentualnej współpracy przewoźnik rozmawia z różnymi partnerami. Ponadto, LOT podpisał w kwietniu umowę na dwa lata, zgodnie z którą zimowe czartery będą realizowane przez dreamlinery. "Efektywnie wykorzystujemy swoją flotę, spełniając jednocześnie wymogi Komisji Europejskiej" - zaznaczyła. Rzeczniczka przypomniała, że porównując wyniki finansowe LOT-u rok do roku, w 2013 r. dzięki dreamlinerom LOT zyskał 95 mln zł. "Tylko dlatego, że od połowy 2013 roku rejsy długodystansowe wykonywane były dreamlinerem, LOT zaoszczędził kilkanaście milionów złotych z powodu mniejszego zużycia paliwa" - powiedziała.
Przylecą jeszcze dwa
Boeing 787 jest samolotem dalekiego zasięgu (12 000 km) o maksymalnej prędkości przelotowej 875 km/h, długości 57,72 m oraz rozpiętości skrzydeł 60,13 m. Na jego pokładzie znajduje się 252 miejsc pasażerskich. PLL LOT oferuje pasażerom trzy klasy: biznes klasę (elite club), premium club oraz ekonomiczną. Do końca 2017 r. polski przewoźnik ma mieć w swojej flocie osiem dreamlinerów, odbiór siódmego jest planowany na przełomie 2016 i 2017.
Autor: ktom//tka / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PLL LOT | Tomasz Zawadzki