"Mogą nam odmówić wysłania karetki"

Pacjent, któremu odmawia się pomocy, może zadzownić na infolinię resortu zdrowia
Pacjent, któremu odmawia się pomocy, może zadzownić na infolinię resortu zdrowia
TVN24
TVN24Pacjent, któremu odmawia się pomocy, może zadzownić na infolinię resortu zdrowia

Pacjenci, którym pogotowie nie udzieliło pomocy, mogą dochodzić swoich praw - powiedziała w TVN24 Barbara Kozłowska. Szefowa Biura Praw Pacjenta w Ministerstwie Zdrowia komentowała sytuacje odmowy wysłania karetki opisywane w TVN24.

Olsztyńskie pogotowie odmówiło pomocy 87-letniej kobiecie
Olsztyńskie pogotowie odmówiło pomocy 87-letniej kobiecieTVN24

Rozporządzenie ministra zdrowia dokładnie, punkt po punkcie określa, jak powinno wyglądać przyjęcie zgłoszenia przed dyspozytora medycznego – podkreśliła Kozłowska.

– Jeśli będzie się stosować do tej procedury, na pewno będzie wiedział, czy stan pacjenta wymaga wysłania zespołu ratownictwa medycznego - dodała.

Jej zdaniem sytuacje, które zostały pokazane przez TVN24 (odmowa wysłania karetki w Olsztynie i Pruszczu Gdańskim –red.), jednoznacznie pokazują, że dyspozytorzy nie zawsze trafnie określają sytuację pacjenta. – To były ewidentne błędy. Działanie dyspozytorów jest dla mnie niezrozumiałe – powiedziała szefowa Biura Praw Pacjenta.

Karetka nie przyjechała do chorego dziecka w Pruszczu Gdańskim
Karetka nie przyjechała do chorego dziecka w Pruszczu GdańskimTVN24

Kozłowska przypomniała, że wszystkie rozmowy w dyspozytorni pogotowia są nagrywane, dyrektor szpitala może wyciągnąć konsekwencje wobec pracownika, który odmówił wysłania karetki. A pacjent może złożyć skargę do dyrektora szpitala. Jeśli natomiast doszło do uszczerbku zdrowia pacjent ma podstawę, żeby wystąpić do sądu z pozwem cywilnym i dochodzić roszczeń finansowych. Może też skorzystać z tzw. ugody przedsądowej.

Kozłowska poinformowała, że pacjent, któremu odmawia się pomocy, może zadzwonić na numer bezpłatnej infolinii resortu zdrowia - 0800 190 590.

- Na ten numer można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 21. Zawsze dyżurują lekarz i prawnik – powiedziała Kozłowska.

W ubiegłym roku pacjenci zgłosili na infolinię 19 tys. spraw. Dziennie Biuro Praw Pacjenta otrzymuje 50 telefonów.

Źródło: tvn24

Źródło zdjęcia głównego: TVN24

Pozostałe wiadomości