Groźby wobec Jerzego Owsiaka. Prokuratura: prowadzimy kilkanaście postępowań

Jerzy Owsiak
Reklamodawcy wycofują się ze współpracy z TV Republika. Po wezwaniu Owsiaka
Źródło: Michał Tracz/Fakty TVN

Prowadzonych jest kilkanaście postępowań w sprawie kierowania gróźb lub nawoływania do popełnienia zbrodni zabójstwa wobec Jerzego Owsiaka, prezesa Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak informuje w komunikacie rzecznik Prokuratury Krajowej Przemysław Nowak, "w składanych wyjaśnieniach część podejrzanych wskazywała, że inspiracją do popełnienia czynów był przekaz medialny na temat Jerzego Owsiaka".

Kilkanaście postępowań jest prowadzonych w prokuraturach w różnych miejscowościach na terenie Polski. Dotyczą przestępstw popełnionych w styczniu 2025 roku na szkodę szefa WOŚP Jerzego Owsiaka. "Postępowania te dotyczą przede wszystkim gróźb karalnych, ale także publicznego nawoływania do popełnienia zbrodni zabójstwa" - napisano w piątkowym komunikacie Prokuratury Krajowej.

"W większości przypadków udało się 'wykryć sprawcę', tj. uzyskać materiał dowodowy pozwalający na przedstawienie zarzutów ustalonej osobie. W składanych wyjaśnieniach część podejrzanych wskazywała, że inspiracją do popełnienia czynów był przekaz medialny na temat Jerzego Owsiaka" - przekazał prokurator Przemysław Nowak.

Oświadczenie Owsiaka. Firmy rezygnują z emisji reklam w Telewizji Republika

Tuż przed 33. Finałem WOŚP, który odbył się 26 stycznia tego roku, Fundacja Basta opublikowała przygotowany na jej zlecenie raport Instytutu Monitorowania Mediów. Wynika z niego, że spośród 218 materiałów wyemitowanych między 1 a 12 stycznia 2025 roku w Telewizji Republika i wPolsce24 o WOŚP i Jerzym Owsiaku, 89 procent miało charakter jednoznacznie negatywny.

Koncentrowały się na personalnych atakach i podważaniu transparentności działań fundacji. Przekazy dotarły łącznie do 13 milionów odbiorców, a ekwiwalent reklamowy takich materiałów oszacowano na 3,82 miliona złotych - wynika z raportu.

Sam Jerzy Owsiak w poniedziałek podczas konferencji podsumowującej 33. Finał WOŚP oświadczył, że jeżeli jakakolwiek firma chce współpracować z WOŚP "i chce się reklamować w tamtej telewizji, musi wybrać". - Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami - powiedział wtedy szef WOŚP.

W związku z jego oświadczeniem rezygnację z emisji reklam w Telewizji Republika zapowiedzieli m.in. Lidl, Wawel i Oleofarm.

CZYTAJ TEŻ: Firmy reagują po oświadczeniu Owsiaka

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: