Wynalezienie telefonu, dźwięk i muzyka - to niektóre z tematów zadań rozwiązywanych we wtorek przez uczniów szóstych klas szkół podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu. Uczniowie oceniają tegoroczny test jako łatwy. Oto zadania na sprawdzianie dla szóstoklasistów 2014.
W zestawie było 26 pytań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Juliusza J. Herlingera pt. "Zaklęty dźwięk" o wynalezionym przez Aleksandra Grahama Bella telefonie oraz wiersza Jerzego Kamila Weintrauba pt. "Muzyka".
Rozumienie pojęcia "czas"
Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "W którym z cytatów występuje bezpośredni zwrot do odbiorcy? A - To muzyka, która z ciemnej ziemi wzrosła; B - Tylko wiecznie zieleni się sosna; C - Czy to w ciszy jest tyle muzyki? D - Patrz, jak ciche mchy falują".
Piszący sprawdzian dla szóstoklasistów 2014 musieli się wykazać także rozumieniem pojęcia czasu oraz umiejętnością rozwiązywania zadań z geometrii. Mieli do rozwiązania m.in. takie zadania: "Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki? A - 8; B - 9; C - 16; D - 18".
Zadania otwarte
W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie. W jednym z zadań tego typu szóstoklasiści musieli napisać ogłoszenie o organizacji zbiórki książek i zabawek przeznaczonych na loterię. W innym zadaniu trzeba było obliczyć, ile metrów przeszły dziewczynki podczas półgodzinnego spaceru, jeśli wiadomo, że w ciągu pięciu minut pokonywały 300 metrów.
Inne zadanie w tej grupie brzmiało: "W restauracji jest 6 stolików dwuosobowych i o 4 więcej stolików czteroosobowych. Stolików ośmioosobowych jest 2 razy mniej niż dwuosobowych i czteroosobowych łącznie. Ile jest wszystkich miejsc przy stolikach w tej restauracji?".
Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny - opowiadanie pt. "Co dwie głowy, to nie jedna", którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu.
"Generalnie nie było trudno"
Większość uczniów, z którymi po sprawdzianie rozmawiali dziennikarze, ocenili jego poziom jako łatwy. Część z nich przyznała, że zaskoczyło ich opowiadanie. - Sprawdzian był łatwy. Zadania z matmy były obszerne, ale nie było dużo liczenia. Generalnie nie było trudno – powiedział Stefan ze Szkoły Podstawowej Da Vinci w Poznaniu.
Zdaniem Katarzyny i Natalii ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Kielcach test był dość łatwy, zarówno jeśli chodzi o zadania matematyczne, jak i polonistyczne. Bardzo podobał im się temat opowiadania. - Można było dużo popisać, powymyślać i fantazjować, ale też trzeba było pamiętać, by zmieścić się w wyznaczonym na tekst miejscu - powiedziała Natalia.
Z kolei Mateusz i Adrian z tej samej szkoły ocenili zadania z matematyki jako „trochę trudniejsze”, bo czasami podchwytliwe. Jako przykład podali zadanie ze stolikami. - Trzeba było policzyć, ile jest miejsc przy stolikach, a nie ile jest stolików - zaznaczył Adrian.
Zaskoczenia uczniów
Aleksandra ze Szkoły Podstawowej nr 21 im. Orląt Lwowskich w Gorzowie Wielkopolskim przyznała, że zaskoczyło polecenie dotyczące napisania opowiadania, gdyż spodziewała się, że trzeba będzie napisać list. Zaskoczenia nie krył też Jakub z tej samej szkoły, ale jak zaznaczył poradził sobie - napisał opowiadanie, w którym bohater dzięki pomocy kolegi odnalazł zgubionego psa. Podobnie jak w latach ubiegłych część uczniów skończyła pisać sprawdzian przed czasem. - Z mojej sali przed upływem godziny wyszło trzech uczniów. Muszę przyznać, że w ubiegłym roku więcej osób kończyło wcześniej - powiedziała nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 37 w Bielsku-Białej Lucyna Żmijewska-Szemberg. - Jeden z uczniów potrzebował na napisanie sprawdzianu około 45 minut - podała inna nauczycielka z tej szkoły Beata Cembala.
Odczucia uczniów mogą nie przełożyć się na wyniki
W opinii nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 50 Anny Bestfal, odczucia uczniów po sprawdzianie mogą nie przełożyć się na wyniki. - Często jest tak, że uczniowie wychodzą z egzaminu bardzo zadowoleni, przekonani, że dobrze poradzili sobie z większością zadań, a – po otrzymaniu wyników okazuje się, że tu popełnili błąd, tam kolejny i stracili punkty. Czasem z kolei bywa odwrotnie: ktoś niezadowolony ze sprawdzianu tuż po jego napisaniu, otrzymuje świetną ocenę. Tu trzeba być ostrożnym – wyjaśniła.
Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Autor: jl/kka / Źródło: PAP