"Generalnie nie było trudno" mówią uczniowie po sprawdzianie szóstoklasistów. Oto zadania

Sprawdzian szóstoklasistów. "Łatwe były pytania"
"Generalnie nie było trudno" mówią uczniowie po sprawdzianie szóstoklasistów
Źródło: tvn24

Wynalezienie telefonu, dźwięk i muzyka - to niektóre z tematów zadań rozwiązywanych we wtorek przez uczniów szóstych klas szkół podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu. Uczniowie oceniają tegoroczny test jako łatwy. Oto zadania na sprawdzianie dla szóstoklasistów 2014.

ZOBACZ ARKUSZ ZADAŃ ZE SPRAWDZIANU DLA SZÓSTOKLASISTÓW 2014

W zestawie było 26 pytań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Juliusza J. Herlingera pt. "Zaklęty dźwięk" o wynalezionym przez Aleksandra Grahama Bella telefonie oraz wiersza Jerzego Kamila Weintrauba pt. "Muzyka".

Rozumienie pojęcia "czas"

Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "W którym z cytatów występuje bezpośredni zwrot do odbiorcy? A - To muzyka, która z ciemnej ziemi wzrosła; B - Tylko wiecznie zieleni się sosna; C - Czy to w ciszy jest tyle muzyki? D - Patrz, jak ciche mchy falują".

Piszący sprawdzian dla szóstoklasistów 2014 musieli się wykazać także rozumieniem pojęcia czasu oraz umiejętnością rozwiązywania zadań z geometrii. Mieli do rozwiązania m.in. takie zadania: "Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki? A - 8; B - 9; C - 16; D - 18".

Zadania otwarte

W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie. W jednym z zadań tego typu szóstoklasiści musieli napisać ogłoszenie o organizacji zbiórki książek i zabawek przeznaczonych na loterię. W innym zadaniu trzeba było obliczyć, ile metrów przeszły dziewczynki podczas półgodzinnego spaceru, jeśli wiadomo, że w ciągu pięciu minut pokonywały 300 metrów.

Inne zadanie w tej grupie brzmiało: "W restauracji jest 6 stolików dwuosobowych i o 4 więcej stolików czteroosobowych. Stolików ośmioosobowych jest 2 razy mniej niż dwuosobowych i czteroosobowych łącznie. Ile jest wszystkich miejsc przy stolikach w tej restauracji?".

Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny - opowiadanie pt. "Co dwie głowy, to nie jedna", którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu.

"Generalnie nie było trudno"

Większość uczniów, z którymi po sprawdzianie rozmawiali dziennikarze, ocenili jego poziom jako łatwy. Część z nich przyznała, że zaskoczyło ich opowiadanie. - Sprawdzian był łatwy. Zadania z matmy były obszerne, ale nie było dużo liczenia. Generalnie nie było trudno – powiedział Stefan ze Szkoły Podstawowej Da Vinci w Poznaniu.

Zdaniem Katarzyny i Natalii ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Kielcach test był dość łatwy, zarówno jeśli chodzi o zadania matematyczne, jak i polonistyczne. Bardzo podobał im się temat opowiadania. - Można było dużo popisać, powymyślać i fantazjować, ale też trzeba było pamiętać, by zmieścić się w wyznaczonym na tekst miejscu - powiedziała Natalia.

Z kolei Mateusz i Adrian z tej samej szkoły ocenili zadania z matematyki jako „trochę trudniejsze”, bo czasami podchwytliwe. Jako przykład podali zadanie ze stolikami. - Trzeba było policzyć, ile jest miejsc przy stolikach, a nie ile jest stolików - zaznaczył Adrian.

Zaskoczenia uczniów

Aleksandra ze Szkoły Podstawowej nr 21 im. Orląt Lwowskich w Gorzowie Wielkopolskim przyznała, że zaskoczyło polecenie dotyczące napisania opowiadania, gdyż spodziewała się, że trzeba będzie napisać list. Zaskoczenia nie krył też Jakub z tej samej szkoły, ale jak zaznaczył poradził sobie - napisał opowiadanie, w którym bohater dzięki pomocy kolegi odnalazł zgubionego psa.Podobnie jak w latach ubiegłych część uczniów skończyła pisać sprawdzian przed czasem. - Z mojej sali przed upływem godziny wyszło trzech uczniów. Muszę przyznać, że w ubiegłym roku więcej osób kończyło wcześniej - powiedziała nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 37 w Bielsku-Białej Lucyna Żmijewska-Szemberg. - Jeden z uczniów potrzebował na napisanie sprawdzianu około 45 minut - podała inna nauczycielka z tej szkoły Beata Cembala.

Odczucia uczniów mogą nie przełożyć się na wyniki

W opinii nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 50 Anny Bestfal, odczucia uczniów po sprawdzianie mogą nie przełożyć się na wyniki. - Często jest tak, że uczniowie wychodzą z egzaminu bardzo zadowoleni, przekonani, że dobrze poradzili sobie z większością zadań, a – po otrzymaniu wyników okazuje się, że tu popełnili błąd, tam kolejny i stracili punkty. Czasem z kolei bywa odwrotnie: ktoś niezadowolony ze sprawdzianu tuż po jego napisaniu, otrzymuje świetną ocenę. Tu trzeba być ostrożnym – wyjaśniła.

Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Autor: jl/kka / Źródło: PAP

Czytaj także: