W czwartek po godzinie 13 zakończył się egzamin dla gimnazjalistów sprawdzający ich wiedzę matematyczno-przyrodniczą. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała arkusze.
Egzamin rozpoczął się o godzinie 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. Mieli godzinę na ich rozwiązanie.
Następnie wyszli na przerwę trwającą do godziny 11, a po niej rozwiązywali zadania z matematyki. Ta część egzaminu trwała półtorej godziny. Niektórzy uczniowie (na przykład z dysleksją) mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.
Wyniki egzaminu zdający poznają 14 czerwca.
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała arkusze zadań, z którymi mierzyli się gimnazjaliści.
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE:
MATEMATYKA:
Arkusz egzaminacyjny dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
W części przyrodniczej obieg materii i przepływ energii w ekosystemie
W arkuszu egzaminacyjnym z wiedzy przyrodniczej gimnazjaliści mieli do rozwiązania 24 zadania zamknięte (po sześć z biologii, chemii, fizyki i z geografii). Uczeń musiał wybrać poprawną odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
W zadaniach z biologii pytano m.in. o to, na jaki zmieni się kolor płynu Lugola w zależności od zawartości roztworu, do którego zostanie dodany. Zadania dotyczyły też obiegu materii i przepływu energii w ekosystemie, składników morfotycznych krwi, mutacji komórek pod wpływem promieniowania gamma, budowy serca człowieka i przepływu krwi przez nie.
Jedno z zadań zilustrowano rysunkami przedstawiającymi wronę czarną i wronę siwą. Uczniowie musieli w nim odpowiedzieć m.in., czy informacja brzmiąca: "Zróżnicowany wygląd wrony czarnej i wrony siwej został spowodowany utrudnioną wymianą genów między populacjami rozdzielonymi przez lądolód" jest prawdziwa czy fałszywa.
Z kolei w jednym z zadań z chemii, posługując się opublikowanym w arkuszu fragmentem układu okresowego pierwiastków, musieli podać, który z dwóch pierwiastków - wapń czy sód - ma właściwości bardziej zbliżone do magnezu. W innym zadaniu na rysunkach przedstawiono model cząsteczki pewnego tlenku, w których białe kule oznaczają atomy tlenu, a szare - atomy pierwiastka X. Uczniowie (korzystając z tego samego fragmentu układu okresowego) mieli odpowiedzieć, czy pierwiastkiem X jest: krzem, azot, węgiel czy siarka. W jeszcze innym zadaniu, posługując się zamieszczoną w arkuszu tabelą, w której podano nazwy, wzory i wartości mas cząsteczkowych nawozów zawierających azot, mieli podać, który z nich w jednym kilogramie zawiera więcej azotu.
Z fizyki układ elektryczny, z geografii mapy i zagadnienia demograficzne
Zadania z fizyki dotyczyły między innymi drogi jako iloczynu prędkości i czasu, właściwości elektrostatycznych różnych materiałów i gęstości różnych metali. W jednym z zadań zilustrowanych schematem układu elektrycznego, w którym elementy są połączone szeregowo, pytano, co wskaże amperomierz, gdy jedna z dwóch żarówek umieszczonych w tym obwodzie się przepali. Uczniowie mieli odpowiedzieć, czy amperomierz wskaże: A. dwa razy mniejsze natężenie prądu; B. dwa razy większe natężenie prądu; C. takie samo natężenie prądu; D. wartość równą zero.
W jednym z zadań sprawdzających jednocześnie wiedzę z fizyki i geografii, zilustrowanym mapą fizyczną, uczniowie mieli obliczyć, ile czasu zajmie bohaterowi zadania wejście na wierzchołek góry, jeśli wiadomo, że "na przejście w górach 1 km szlaku potrzeba około 15 minut i dodatkowo około 10 minut na pokonanie każdych 100 m wysokości".
Zadania z geografii dotyczyły też zagadnień demograficznych, czynników różnicujących średnioroczne temperatury powietrza obserwowane w różnych w stacjach meteorologicznych, wpływu monsunu letniego i monsunu zimowego na roczny rozkład opadów atmosferycznych w Azji Południowo-Wschodniej.
Uczniowie musieli się również wykazać umiejętnością czytania mapy i znajomością nazw stolic państw europejskich.
23 zadania z matematyki
W teście z matematyki gimnazjaliści mieli do rozwiązania 23 zadania. Wśród nich było 20 zadań zamkniętych. Jedno z zadań otwartych brzmiało: "Zosia zebrała 2 kg malin i wsypała je do trzech takich samych pojemników. Masa pustego pojemnika była równa 0,05 kg. Pierwszy pojemnik z malinami miał masę 3/4 kg, a masa drugiego pojemnika z malinami była równa 0,70 kg. Ile malin wsypała Zosia do trzeciego pojemnika? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. A. 0,45 kg; B. 0,55 kg; C. 0,60 kg; D. 0,65 kg".
Inne zadanie z tej grupy to: "Dany jest zestaw liczb: 4, 9, 11, 15, 21. Do podanych liczb dopisano jeszcze jedną liczbę i wtedy średnia arytmetyczna nowego zestawu liczb zwiększyła się o 1. Która liczba została dopisana? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. A. 10; B. 12; C. 13; D. 18".
Jeszcze inne zadanie z grupy zadań zamkniętych brzmiało: "Z sześcianu o objętości 27 cm sześc. usunięto jedną kostkę sześcienną o krawędzi 1 cm. Ściana usuniętej kostki należała do ściany sześcianu, ale żaden z wierzchołków tej kostki nie należał do krawędzi sześcianu. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Pole powierzchni powstałej bryły jest równe A. 48 cm kw.; B. 54 cm kw.; C. 58 cm kw.; D. 59 cm kw.".
W zestawie były też trzy zadania zamknięte: "Na statku wycieczkowym są 33 miejsca dla pasażerów. Uczniowie klas III a i III b planują wycieczkę tym statkiem. W każdej z tych klas jest mniej niż 33 uczniów. Aby wszystkie miejsca dla pasażerów były na statku zajęte, należy do wszystkich uczniów klasy III a dołączyć 1/3 uczniów klasy III b albo do wszystkich uczniów klasy III b dołączyć 1/4 uczniów klasy III a. Ilu uczniów jest w każdej z tych klas?".
"Przebiegł spokojnie mimo całej sytuacji"
- Nie mamy żadnych sygnałów, żeby gdzieś coś niepokojącego się wydarzyło, także można powiedzieć, że przebiegł spokojnie mimo całej sytuacji - powiedział dyrektor CKE Marcin Smolik zaraz po zakończeniu egzaminu, podsumowując drugi dzień testów w całej Polsce.
W czwartek rano na konferencji prasowej minister edukacji narodowej Anna Zalewska przekazała, że wszystkie szkoły przystąpiły do egzaminów. Zaznaczyła, że także w placówkach, w których w środę były kłopoty, przeprowadzono egzaminy.
Autor: ads/adso / Źródło: tvn24.pl, PAP