Dwie osoby stale w kokpicie. Największe linie wożące Polaków zmieniają zasady

Kto i kiedy powinien przebywać w kokpicie? Linie lotnicze zmieniają zasady
Kto i kiedy powinien przebywać w kokpicie? Linie lotnicze zmieniają zasady
Źródło: Reuters TV
W reakcji na katastrofę airbusa we Francji szereg europejskich linii lotniczych zaostrza przepisy dotyczące tego, ile osób musi być w kokpicie podczas lotu. Z sześciu największych działających w Polsce, trzy już to zapowiedziały lub robiły to wcześniej. Na razie decyzji nie podjęły jeszcze LOT i Lufthansa.

Ostrzejsze zasady oznaczają, że przez cały okres lotu w kokpicie muszą przebywać dwie osoby. Kiedy jeden z pilotów musi z jakiegoś powodu wyjść, zastępuje go członek załogi pokładowej, co najczęściej oznacza główną stewardessę/stewarda.

Ryanair, Wizzair, Norwegian

Jak powiedziała tvn24.pl przedstawicielka Ryanair, najpopularniejszej linii lotniczej w Polsce, irlandzki przewoźnik stosuje takie reguły już od dawna. W kokpicie zawsze muszą być dwie osoby. - Jeśli pilot musi wyjść do łazienki, w kabinie na czas jego nieobecności musi stać szef załogi pokładowej - napisano w oświadczeniu linii. Ma to być "stosowana od dawna polityka".

Trzeci największy przewoźnik w Polsce, węgierskie tanie linie Wizzair, decyzję o zastosowaniu takiej samej zasady podjęły w reakcji na katastrofę airbusa Germanwings.

- Stosując nowe wytyczne w kokpicie zawsze musi przebywać więcej niż jedna osoba. W przypadku, gdy jeden z pilotów opuści kokpit, zastąpi go inny członek załogi pokładowej. Nowe procedury aprobował węgierski Urząd Lotnictwa Cywilnego - oznajmił rzecznik prasowy Daniel de Carvalho.

Już w czwartek analogiczną decyzję podjęła szósta największa linia działająca w Polsce, norweska Norwegian. W kokpicie zawsze będą musiały być dwie osoby. - Dyskutowaliśmy już od dłuższego czasu na ten temat, lecz ta katastrofa przyspieszyła nasze decyzje - powiedział Thomas Hesthammer, odpowiedzialny w norweskich liniach za organizację lotów.

LOT, Lufthansa, Germanwings

Decyzji nie podjął jeszcze drugi największy przewoźnik w Polsce, czyli LOT. Jak poinformowała rzeczniczka LOT-u Małgorzata Kozieł, "decyzje związane z bezpieczeństwem nie mogą być podejmowane pod wpływem impulsu, nim zostaną wprowadzone nie mogą też budzić najmniejszych wątpliwości co do ich słuszności i skuteczności".

Dodała, że LOT otrzymał od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) Biuletyn Bezpieczeństwa, który zawiera jedynie wstępne propozycje zaleceń. "Chcemy być pewni, że wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany w dotychczasowych procedurach bezpieczeństwa będzie celowe i jednoznacznie wpłynie na poprawę ich efektywności" - zaznaczyła w przesłanym do redakcji oświadczeniu Kozieł.

Niejasna jest postawa Lufhtansy i Germanwings, które zajmują odpowiednio czwartą i piątą pozycję na rynku przewozów pasażerskich w Polsce. W czwartek szef niemieckich linii Carsten Spohr oznajmił, że "nie widzi potrzeby zmiany procedur na podstawie tego odosobnionego incydentu. - Skonsultujemy to jednak z władzami i przeanalizujemy, czy nie trzeba będzie tego zrobić - stwierdził Spohr.

Przepisy tego nie nakazują

Linie lotnicze podejmują decyzję o zmianie zasad samodzielnie. Nadzorująca bezpieczeństwo lotów w UE Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) tego nie wymaga, a analogiczne instytucje w poszczególnych krajach Wspólnoty (na przykład polski Urząd Lotnictwa Cywilnego), muszą się do tego dostosować.

Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że obaj piloci muszą być bezwzględnie w kokpicie podczas startu i lądowania. Po znalezieniu się na wysokości przelotowej tylko jeden. Zgodnie z tą zasadą kapitan airbusa A320 linii Germanwings wyszedł do toalety dopiero gdy samolot znalazł się na 11 kilometrach i rozpoczął stabilny lot w kierunku docelowego lotniska w Dusseldofie. Dopiero wówczas do działania przystąpił drugi pilot, który według francuskiej prokuratury w sposób świadomy skierował samolot w ziemię.

Dotychczas zasadę koniecznej obecności dwóch osób w kokpicie stosowała tylko część amerykańskich linii lotniczych, ale też nie wszystkie. Tak samo jak EASA, Federalna Agencja Awiacji nie wymagała tego jednoznacznie w swoich przepisach.

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Źródło: Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Teraz oglądasz
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Teraz oglądasz
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Teraz oglądasz
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Teraz oglądasz
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Teraz oglądasz
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Teraz oglądasz
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Teraz oglądasz
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Teraz oglądasz
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Teraz oglądasz
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Teraz oglądasz
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
Teraz oglądasz
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Teraz oglądasz
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
Teraz oglądasz
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
Teraz oglądasz
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
Teraz oglądasz
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Teraz oglądasz
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Teraz oglądasz
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Teraz oglądasz
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
Piloci rozbijali samoloty
Piloci rozbijali samoloty
Teraz oglądasz
Zmiana procedur
Zmiana procedur
Teraz oglądasz
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Teraz oglądasz
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
Teraz oglądasz
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Teraz oglądasz
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Teraz oglądasz
Jakie badania przechodzą piloci
Jakie badania przechodzą piloci
Teraz oglądasz
"Były już przypadki takiej samozagłady"
"Były już przypadki takiej samozagłady"
Teraz oglądasz
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Teraz oglądasz
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Teraz oglądasz
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
Teraz oglądasz
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Teraz oglądasz

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Autor: mk,eos//gak / Źródło: tvn24.pl

Czytaj także: