Jak mówi Michał Gogolewski z łódzkiego Zarządu Dróg i i Transportu, zakaz będzie wprowadzony, żeby ograniczyć ruch ciężarówek w ścisłym centrum miasta.
- To działanie związane jest z wprowadzeniem opłaty ViaTOLL na odcinku autostrady A1 między Tuszynem a Strykowem - mówi Gogolewski.
System ViaToll obowiązuje od początku miesiąca na odcinku autostrady okalającej Łódź od wschodu. Przez pierwsze dni października zaobserwowano zwiększenie ruchu drogowego w mieście, chociaż pracownicy ZDiT zaznaczają jednak, że na wyciąganie wniosków jest za wcześnie.
W tył zwrot
Urzędnicy zaznaczają, że zakaz nie będzie dotyczył pojazdów, które jadą do docelowego miejsca w Łodzi.
- Pojazdy przekraczające 12 ton masy całkowitej będą mogły wjechać do miasta pod warunkiem, że kierujący nimi posiadają list przewozowy, w którym podana jest trasa przewozu, ładunek i adres docelowy na terenie Łodzi, pod który ma on zostać dostarczony - podkreśla Michał Gogolewski.
Na głównych wjazdach do Łodzi, m.in. przy ul. Aleksandrowskiej, Szczecińskiej, Zgierskiej, Rzgowskiej i Pabianickiej, znajdą się specjalne oznakowania. Na przykład samochód ciężarowy zjeżdżający przy węźle A1 Łódź Północ może zawrócić na rondzie przy zjeździe do miasta; organizacja ruchu pozwala mu także na jazdę ul. Tomaszowską i Kolumny do ul. Rzgowskiej, którą będzie mógł wyjechać z Łodzi.
Z kolei ciężarówki jadące w kierunku Łodzi drogą krajową od południa przy jej rozwidleniu na wysokości Trasy Górnej napotkają znak zakazu jazdy na wprost; będą kierowane na Trasę Górną, a z niej na ul. Pabianicką – do wyjazdu z miasta.
Jeśli kierujący tirem wjedzie do Łodzi ul. Strykowską, zostanie skierowany do ul. Wojska Polskiego, a stamtąd w lewo do wyjazdu z miasta.
Częściowo – tylko w kierunku z zachodu na wschód - zostanie dopuszczony ruch ciężarówek ul. Aleksandrowską do al. Włókniarzy, a potem przez rondo Biłyka do Inflanckiej i do wyjazdu ul. Wojska Polskiego w stronę Brzezin – czyli po ciągu Drogi Krajowej nr 72.
Obawy sąsiadów
Wprowadzenia zakazu wjazdu tirów do Łodzi obawiają się samorządy ościennych gmin, m.in. Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa Łódzkiego.
Ich zdaniem może to doprowadzić do zwiększenia ruchu na DK 71 i pogorszenia warunków życia mieszkańców miejscowości położonych przy tej trasie. Obawy te – w oficjalnym stanowisku skierowanym do wojewody łódzkiego – podzieliła GDDKiA.
Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź, PAP