Złota Palma w Cannes dla filmu o emigrantach ze Sri Lanki

Jacques Audiard ze Złotą Palmą
Jacques Audiard ze Złotą Palmą
Źródło: EPA | Sebastien Nogier
Film "Dheepan" w reżyserii Jacquesa Audiarda wygrał najważniejszą nagrodę na festiwalu w Cannes. Jury nagrodziło też "Syna Szawła", "The Assasins" oraz "The Lobster".

Zwycięski film opowiada o trójce emigrantów ze Sri Lanki, którzy zamieszkują na przedmieściach Paryża. To czwarty obraz Jacquesa Audiarda pokazywany w konkursie głównym w Cannes i kolejny nagradzany tutaj.

W 2009 roku Audiard otrzymał Grand Prix za "Proroka", a w 1996 nagrodę za najlepszy scenariusz, napisany do filmu "Wielce skromny bohater".

Najlepsi w Cannes

Jury pod przewodnictwem Joela i Ethana Coenów przyznało następujące nagrody:

Złota Palma 2015: “Dheepan” Jacques AudiardNagroda jury: “Lobster” Yorgos LanthimosGrand Prix: “Syn Szawła” László NemesNajlepszy reżyser: Hsiao-Hsien Hou za “The Assasin”Najlepszy scenariusz: “Chronic”, Michel FrancoNajlepszy aktor: Vincent London w “La loi du marche” w reżyserii Stéphane’a BrizéNajlepsza aktorka: Rooney Mara w “Carol” Todda Haynesa oraz Emmanuelle Bercot w “Moi Roi” w reżyserii Maïwenn

Złota Kamera (nagroda dla najlepszego debiutu): "La Tierra y la Sombra", reżyseria Cesar Augusto AcevedoNajlepszy film krótkometrażowy: “Waves’98” wyreżyserowany przez Ely Dagher

Holokaust, rozstanie i mniszka-zabójczyni

Jury uhonorowało filmy różnorodne tematycznie i stylistycznie. "Syn Szawła" to debiut reżyserski Węgra Laszlo Nemesa, opowiadający o dwóch dniach z życia Szawła Auslandera, węgierskiego Żyda, członka Sonderkommando z Auchwitz-Birkenau.

Z kolei "The Assasins" jest osadzony w średniowiecznych Chinach. Bohaterką jest zawodowa zabójczyni, którą w dzieciństwie porwała i wyszkoliła mniszka.

"Chronic" to opowieść o pielęgniarzu (w tej roli Tim Roth), który opiekuje się pacjentami w stanie terminalnym. W pracy jest uczynny, ciepły i zaangażowany, poza pracą - wręcz przeciwnie.

Uznany za najlepszego aktora Vincent London gra w “La loi du marche” 50-letniego bezrobotnego, który dostaje pracę - ta jednak wymaga od niego etycznego kompromisu.

Czego pragnie kobieta?

Na festiwalu brakowało filmów wyreżyserowanych przez kobiety - tylko dwa z dziewiętnastu konkursowych nakręciły panie - ale sporo się mówiło o zagranych przez nie rolach. Wśród faworytek wymieniano Cate Blachett ("Carol") oraz Emily Blunt ("Sicario").

Ostatecznie jurorzy nagrodzili dwie aktorki - Rooney Marę i Emmanuelle Bercot. Ta ostatnia jest także reżyserką i scenarzystką, na otwarcie festiwalu pokazany został zrealizowany przez nią film "La Tête Haute".

O roli nagrodzonej wspólnie z Bercot Rooney Mara krytyk z branżowego dziennika "Variety" pisał: "Jest niemniej hipnotyzująca niż w 'Dziewczynie z tatuażem' i doskonale wciela się w postać kobiety, która jest zarazem naiwna i mądra, zdystansowana i zdeterminowana, żeby ruszyć w pogoń za tym, czego naprawdę pragnie w życiu".

Rooney Mara i Cate Blanchett zakochują się w sobie w filmie "Carol"
Rooney Mara i Cate Blanchett zakochują się w sobie w filmie "Carol"
Źródło: kadr z filmu, materiały prasowe

Palma honorowa

Oprócz nagród regulaminowych, wręczono też honorową: z rąk Jane Birkin odebrała ją Agnes Varda, reżyserka takich filmów jak "Zbieracze i zbieraczki", "Cleo od 5 do 9" oraz "Plaże Agnes".

68. festiwal filmowy w Cannes zakończył się w niedzielę wieczorem.

Autor: sol//plw / Źródło: tvn24.pl, festival-cannes.com

Czytaj także: