Nagrodzony w Cannes "Io" Jerzego Skolimowskiego, "Silent Twins" Agnieszki Smoczyńskiej, "Infinite Storm" Małgorzaty Szumowskiej i oczekiwany od dawna "Broad Peak" Leszka Dawida znajdą się wśród 16 produkcji w Konkursie Głównym 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Festiwal odbędzie się w dniach 12-17 września.
Zgodnie z regulaminem 47. FPFF wyboru filmów do Konkursu Głównego dokonali: Dyrektor Artystyczny Festiwalu, Tomasz Kolankiewicz oraz powołany przez niego Zespół Selekcyjny, w skład którego wchodzą filmoznawczyni Paulina Kwiatkowska, krytyczka filmowa Adriana Prodeus i reżyser filmowy Janusz Zaorski, a także Komitet Organizacyjny Festiwalu.
Obok 16 tytułów walczących o Złote Lwy w Konkursie Głównym, tradycyjnie już od lat odbędą się także dwa inne konkursy: filmów krótkometrażowych i tzw. mikrobudżetów.
Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych zakwalifikowało się aż 30 filmów wyprodukowanych przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu "30 minut" Studia Munka – Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Z kolei w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych znalazło się siedem tytułów zrealizowanych zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego PISF - Produkcja filmowa.
Mistrzowie, debiutanci i "młodzi na fali"
Tegoroczny Konkurs Główny FPFF w opinii jego dyrektora artystycznego Tomasza Kolankiewicza prezentuje tak wysoki poziom, jakim nie mógł pochwalić się festiwal już od dawna. Co ważne, w przeciwieństwie do lat ubiegłych, 16 wybranych tytułów to dzieła reprezentujące filmowców wszystkich pokoleń - począwszy od najmłodszych (w konkursie znalazły się trzy pełnometrażowe debiuty i dwa drugie filmy reżyserów) poprzez najliczniej reprezentowane produkcje twórców już uznanych średniego pokolenia, aż po dzieła mistrzów.
Do tych ostatnich z pewnością zaliczymy Jerzego Skolimowskiego, jednego z bardziej znanych na świecie polskich reżyserów, którego startujący w Konkursie Głównym film "IO", otrzymał Nagrodę Jury na festiwalu w Cannes. Obok Skolimowskiego (rocznik 1938) w konkursie powalczy mistrz młodszego o ćwierć wieku pokolenia, Wojciech Smarzowski z kontrowersyjnym, znanym nam już od jesieni 2021 roku "Weselem".
Smarzowski nie zdążył z postprodukcją na ubiegłoroczny festiwal, dlatego film do konkursu trafił dopiero teraz. Nawiązujący do pierwszego filmu Smarzowskiego pod tym samym tytułem obraz stanowi średnio udaną próbę rozliczenia z polskim antysemityzmem na przestrzeni ostatniego stulecia. Film podzielił zarówno widzów, jak i krytyków, nie odniósł także kasowego sukcesu, jakie były udziałem pozostałych tytułów Smarzowskiego.
Jak przyjmie go branżowe jury, dowiemy się niebawem.
Kobiety reżyserki górą!
Lista tytułów, na które w tym roku Gdynia czeka najbardziej, przedstawia się imponująco. Obok obrazu Skolimowskiego, inspirowanego głośnym francuskim filmem Roberta Bressona "Na los szczęścia, Baltazarze", są na niej przede wszystkim produkcje uznanych już (także na świecie), ale wciąż jeszcze młodych filmowców. Cieszy, że w końcu w tym gronie sporo jest kobiet reżyserek.
Największe emocje budzi prezentowany w Cannes w sekcji "Un Certain Regard" przyjęty entuzjastycznie "Silent Twins" - pierwszy anglojęzyczny film twórczyni "Fugi" Agnieszki Smoczyńskiej. To oparta na faktach historia czarnoskórych bliźniaczek, June i Jennifer Gibbons, które odmówiły kontaktu ze światem i porozumiewały się wyłącznie między sobą. Łączyła je niewiarygodnie silna więź, "jak gdyby była to jedna osoba w dwóch ciałach". Realizowały się przy tym jako autorki książek i wierszy. Próba rozdzielenia dziewczyn doprowadziła do psychicznych zaburzeń u obu. Jako nastolatki dokonały licznych aktów wandalizmu, co sprawiło, że umieszczono je na 10 lat w cieszącym się złą sławą szpitalu psychiatrycznym. Agnieszka Smoczyńska opowiedziała tę historię z perspektywy sióstr, nie traktując ich jak outsiderek, lecz wpisując się w ich sposób myślenia i działania.
"Infinite Storm", obecny już w kinach film Małgorzaty Szumowskiej z Naomi Watts w głównej roli, to także opowieść oparta na faktach. Akcja rozgrywa się w Górach Białych na północnym wschodzie Stanów Zjednoczonych. Główna bohaterka wędruje samotnie po górach, a gdy wybucha burza śnieżna i chce uciekać, znajduje ślady butów na śniegu. Zaczyna poszukiwania lekkomyślnego turysty, a thriller survivalowy, jakiego doświadczy, okaże się katharsis dla obojga.
Kolejny obraz o którym już głośno, to wyreżyserowane przez Annę Jadowską kameralne kino psychologiczne "Kobieta na dachu" z wybitną, nagrodzoną już na festiwalu w nowojorskiej Tribece, rolą Doroty Pomykały. Reżyserka skupia się na życiu zrezygnowanej sześćdziesięcioletniej Miry, która straciła już nadzieję na poprawę losu. Pewnego lipcowego poranka kobieta chowa do torby nóż kuchenny i idzie do banku, oznajmiając urzędniczce, że to napad. Jej desperacki gest zawodzi, ale zmusza Mirę do ponownego przemyślenia swojego życia.
I wreszcie oczekiwany już bardzo długo, przerwany przez pandemię, a potem borykający się z finansowymi kłopotami "Broad Peak" Leszka Dawida, z Ireneuszem Czopem w głównej roli alpinisty Macieja Berbeki. Film, kręcony w rejonie Mont Blanc, w potwornie trudnych warunkach, pokazuje kulisy tragicznej zimowej wyprawy na tytułową górę w 2013 roku. W żonę Berbeki wcieliła się Maja Ostaszewska, zaś Adama Bieleckiego zagrał Dawid Ogrodnik.
Warto też wspomnieć o nowym filmie Tomasza Wasilewskiego "Głupcy", z jedną z jego ulubionych aktorek Dorotą Kolak i Łukaszem Simlatem w głównych rolach. I tym razem to kino psychologiczne zmuszające do wejrzenia w głąb siebie. Na drugim biegunie mamy twórcę prezentującego skrajnie różne kino. Xawery Żuławski proponuje nam bowiem wyprawę wraz z zombie, które pojawią sią na imprezie nad Bałtykiem, w gronie maturzystów.
Festiwal odbędzie się w dniach 12-17 września.
Lista filmów Konkursu Głównego
"Apokawixa", reżyseria: Xawery Żuławski, scenariusz: Maciej Kazula, Xawery Żuławski i Krzysztof Bernaś, producentka: Anna Waśniewska-Gill
"Broad Peak", reżyseria: Leszek Dawid
"Chleb i sól", reżyseria i scenariusz: Damian Kocur
"Filip", reżyseria: Michał Kwieciński
"Głupcy", reżyseria i scenariusz: Tomasz Wasilewski
"Iluzja", reżyseria: Marta Minorowicz
"Infinite Storm, reżyseria: Małgorzata Szumowska
"IO" reżyseria: Jerzy Skolimowski
"Kobieta na dachu", reżyseria i scenariusz: Anna Jadowska
"Orlęta. Grodno’39", reżyseria i scenariusz: Krzysztof Łukaszewicz
"Orzeł. Ostatni patrol”", reżyseria i scenariusz: Jacek Bławut
"The Silent Twins”", reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
"Strzępy”", reżyseria i scenariusz: Beata Dzianowicz
„"Tata", reżyseria: Anna Maliszewska
"Śubuk", reżyseria: Jacek Lusiński
"Wesele", reżyseria i scenariusz: Wojciech Smarzowski
Źródło: FPFF w Gdyni, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Cannes Film Festival