We wrześniu 2014 r. ma stanąć nowy most na Zakopiance w Białym Dunajcu. Do tego czasu na starym moście będzie obowiązywał ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną. Przez ponad rok kierowcy będą się musieli liczyć z dużymi utrudnieniami: - Lepszy korek, niż katastrofa - przekonują urzędnicy.
Nowy dwuprzęsłowy żelbetowy most podwieszony ma mieć długość 90 m. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania z lewoskrętem. Nowa przeprawa będzie dłuższa od starej o 25 m.
- Budowa nowego mostu ruszy w maju, wtedy też wprowadzimy ruch wahadłowy na starej przeprawie. - podaje Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Krakowa.
Trudny czas dla kierowców
W trakcie budowy ruch będzie się odbywał po starym moście. Eksperci zalecili jednak, by był to ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Nowa organizacja ruchu będzie wprowadzona po długim majowym weekendzie.
- Przy takiej ekspertyzie nie podejmiemy ryzyka puszczenia ruchu w dwóch kierunkach - mówi Iwona Mikrut z GDDKiA. - Ruch na pewno będzie utrudniony, ale lepiej stać w korku niż dopuścić do katastrofy - zaznacza.
GDDKiA zachęca też, by korzystać z objazdów. Inną trasę prowadzącą do Zakopanego można obrać zjeżdżając z Zakopianki w Nowym Targu na drogę krajową nr 49 prowadzącą do Białki Tatrzańskiej. Potem trzeba się kierować na Bukowinę Tatrzańską, a nastepnie na Poronin lub Murzasichle.
Kolejną możliwością dojazdu do Zakopanego z ominięcię Białego Dunajca jest zjazd z Zakopianki na drogę wojewódzką 958 prowadzacą do Chabówki, nastepnie do Raby Wyżnej, Czarnego Dunajca i Chochołowa. Stamtąd wjeżdżamy do Zakopanego od strony Kościeliska.
Nowy most powstanie obok starego
W ramach inwestycji, oprócz samego mostu, wykonane zostaną też m.in. nowe chodniki, pobocza gruntowe, zatoka autobusowa i kanalizacja deszczowa.
Całość, wraz z wykupami nieruchomości, ma koszotować 26 mln zł. Umowę na wykonanie nowej przeprawy podpisano w poniedziałek. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, nowy most wykona firma Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. Koszt samych robót wyniesie ponad 21,9 mln zł.
Protest miszkańców
Inwestor jest zobowiązany do rozbiórki starego mostu. Wykonawca będzie musiał także rozebrać dwa domy i sześć budynków gospodarczych, co budzi sprzeciw właścicieli nieruchomości.
Chcąc zablokować inwestycję. Jedna z rodzin rozpoczęła budowę domu w miejscu, gdzie projektowany jest dojazd do nowej przeprawy. Inwestor budynku twierdził, że buduje zgodnie z prawem, jednak starosta tatrzański skierował do prokuratury zawiadomienie w sprawie nielegalnie prowadzonej budowy. Prokuratura po zakończeniu śledztwa skierowała w tej sprawie akt oskarżenia do sądu.
Małopolski Urząd Wojewódzki, wydając decyzję zezwalającą na budowę mostu, działał na mocy specustawy drogowej, według której nieruchomości niezbędne do realizacji inwestycji podlegają wywłaszczeniu. Za wywłaszczone tereny i wyburzone nieruchomości ich właściciele otrzymają odszkodowania. Wyceny nieruchomości przygotowują rzeczoznawcy wojewody.
Autor: nf//kv / Źródło: PAP/TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA Kraków