Będzie nowy most w Białym Dunajcu i bezkolizyjne rondo w Poroninie - zapewniała wicepremier Elżbieta Bieńkowska w czasie spotkania z samorządowcami z Podhala. Kierowcy skorzystają z przeprawy i rozjazdu już w 2016 roku. W następnych latach mają powstać tunele i estakady, które usprawnią dojazd do stolicy Tatr.
Docelowo zmodernizowany zostanie siedemnastokilometrowy odcinek Zakopianki Luboń – Rabka. Na to trzeba będzie jednak jeszcze trochę poczekać. – Budowa tuneli i mostów zajmie nieco dłużej. Myślę, że zostaną ukończone najpóźniej w 2021 roku – mówi małopolski marszałek Marek Sowa.
Jest akceptacja górali
Inwestycja została zatwierdzona przez Elżbietę Bieńkowską, minister infrastruktury i rozwoju. Na spotkaniu z małopolskimi samorządowcami Bieńkowska potwierdziła jej finansowanie. Środki będą pochodzić z Unii Europejskiej.
Co ważne, projekt ma także akceptację Federacji Obrony Podhala. Ta znacząca w regionie organizacja nie raz blokowała przebudowę Zakopianki. Jak podkreśla jej prezes Józefa Chromik, FOP od 2009 roku walczył o wypracowanie takiego projektu zmian, który zadowoliłby mieszkańców Podhala. Wszystko wskazuje na to, że po latach bojów udało się wypracować konsensus.
Największe emocje budziła kwestia budowy mostu w Białym Dunajcu. Istniejąca obecnie, stara przeprawa nie nadaje się, według drogowców, do remontu. W miejscu, gdzie planowano postawienie nowej – wybudowano dom. Ostatecznie, za dwa lata będzie nowy most, ale w tym samym miejscu, w którym znajduje się obecnie.
"Wyszliśmy z klinczu dokumentacji"
W przyszłym roku rozpoczną się wszystkie ważne inwestycje komunikacyjne na południu Małopolski – informuje Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego i dodaje: Wyszliśmy z klinczu dokumentacji.
Marek Sowa podkreśla, że są już wszystkie potrzebne pozwolenia i dokładny plan działań. Zgodnie z nimi już w przyszłym roku można będzie rozpocząć wykup gruntów pod przebudowę Zakopianki na odcinku Lubień - Rabka. Sowa przyznaje, że udało się także zapewnić środki niezbędne na budowę nowego mostu w Białym Dunajcu i stworzenie bezkolizyjnego rozjazdu w Poroninie. Wiosną przyszłego roku ma być już podpisana umowa z wykonawcą.
Wąskie gardła komunikacyjne
W Poroninie Zakopianka krzyżuje się z drogą na Bukowinę Tatrzańską i linią kolejową. W tym miejscu od lat tworzą się gigantyczne korki, w których tkwią turyści zmierzający w góry i ci zmierzający w stronę Krakowa. Jazdy nie ułatwia także stary, zniszczony most w Białym Dunajcu. Te wąskie gardła sprawiają, że w czasie turystycznego szczytu jazda z Krakowa do Zakopanego zajmuje kilka godzin.
Przebudowa za ponad 3 miliardy złotych
Przebudowa prawie 17-kilometrowego odcinka drogi S7 jest szacowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na ponad 3,5 miliarda złotych. Między Rabką, a Lubniem trzeba będzie wybudować 38 mostów i wiaduktów. Jedna z estakad ma mieć blisko kilometr długości. Najważniejszą konstrukcją będzie jednak tunel pod Małym Luboniem o długości ponad dwóch kilometrów.
Kraków - Zakopane w godzinę?
- Wszystko, co najtrudniejsze jest już za nami – mówi z ulgą Marek Sowa. – Najważniejsze teraz to ogłosić przetarg, związać się umowami i rozpocząć zadanie – dodaje. Marszałek ocenia, że w 2021 roku, kiedy zakończona zostanie przebudowa całego odcinka Rabka – Lubień, z Krakowa do Zakopanego będzie można dojechać w godzinę i 15 minut.
Za dwa lata gotowy ma być most w Białym Dunajcu i rozjazd w Poroninie:
Autor: KMK / Źródło: TVN24 Kraków / PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA/ Marek Sowa