Pięć nowoczesnych autobusów z silnikami Euro 6, czyli spełniającymi najwyższe europejskie normy ochrony środowiska, od czwartku jeździ po ulicach Krakowa. Do połowy kwietnia krakowskie MPK będzie mieć w sumie 28 takich pojazdów.
Nowe pojazdy mają długość 12 metrów, są niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, monitoring, elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, głosowe zapowiadanie przystanków oraz automaty biletowe. W porównaniu z najstarszymi posiadanymi przez krakowskie MPK autobusami z silnikiem Euro 1, będą one emitować o 95 proc. mniej tlenku azotu i o 97 proc. mniej cząstek stałych.
Walka o poprawę jakości powietrza
- Staramy się w wszelkimi sposobami walczyć o poprawę jakości powietrza w Krakowie, działania MPK SA, które nieustannie unowocześnia pojazdy komunikacji miejskiej doskonale wpisują się w naszą politykę - mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Autobusy z silnikiem Euro 6 będą przewozić pasażerów linii nr 724 i 744.
- Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy autobusy z silnikami Euro 6 mając na uwadze ochronę powietrza – chwali się Julian Pilszczek, prezes MPK.
Dostawa 28 autobusów to część dużego zamówienia, obejmującego zakup 100 autobusów: 27 autobusów przegubowych 18-metrowych i 73 standardowych 12- metrowych. Wartość kontraktu na ich dostawę, podpisanego z firmą Solaris Bus & Coach SA w 2011 r., to 92 mln 101,6 tys. zł.
Krakowskie MPK ma obecnie 509 autobusów, w tym najwięcej z silnikami Euro 3 – 175, Euro 2 – 125 i Euro 5 EEV - 113.
"To jest cel nadrzędny"
- Na przełomie marca i kwietnia regularne kursy po ulicach Krakowa rozpoczną autobusy z napędem elektrycznym – informuje Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury. - Będą obsługiwać linie przejeżdżającą w części przez centrum miasta, wstępnie jest rozważana linia 115. Jeden z tych autobusów jest już w Krakowie, drugi ma być 24 marca – zdradza Trzmiel i dodaje, że autobusy te będą w leasingu, a spłaty należności będzie finansować MPK.
- Jedną z podstawowych spraw jest w Krakowie jakość powietrza. Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych ma znaczący udział w ilości szkodliwych substancji i pyłów emitowanych do atmosfery. Kupujemy najnowocześniejsze autobusu z silnikami Euro 6 i wprowadzamy autobusy elektryczne, żeby mieć wpływ na poprawę jakości powietrza. To jest cel nadrzędny - wyjaśnia Trzmiel.
Jak informują przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach: - W ostatnich dniach z hal produkcyjnych w podpoznańskim Bolechowie wyjechał dziesięciotysięczny pojazd. To wykonany na zamówienie firmy Rheinbahn z niemieckiego Dusseldorfu autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Pojazd 10 001. trafił do Krakowa. W zeszłym roku spółka Solaris Bus & Coach sprzedała 1302 sztuki autobusów i trolejbusów.
Już od ponad 20 lat krakowskie MPK zamawia autobusy, które spełniają normy europejskie. Pierwsze pojazdy wyposażone w silnik o korzystnych parametrach sprowadzono do Krakowa w 1992 roku.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mmg/mieś / Źródło: TVN24 Kraków / PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Krakowa | Paweł Krawczyk