Trwają próby obciążeniowe mostu na autostradzie A1 w Mszanie (woj. śląskie). - W jednym momencie na moście staną 52 ciężarówki, z których każda ważyć będzie 39 ton - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA. Z nieoficjalnych informacji TVN24 wynika, że most zostanie otwarty 24 maja.
Prace budowlane na moście zostały wstrzymane dwa lata temu przez nadzór budowlany. Na moście doszło do dwóch awarii. Miały one wpływ na jego nośność, dlatego Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję m.in. o wzmocnieniu obiektu.
Ponad 2000 ton na moście
Od wczoraj trwają na moście tzw. próby obciążeniowe. - Ciężarówki podczas testów statycznych wjadą na most w osiemnastu różnych konfiguracjach. Konstrukcja będzie najbardziej obciążona, gdy staną na niej 52 ciężarówki, z których każda będzie ważyć 39 ton - mówi Marek Prusak.
Oznacza to, że w kulminacyjnym momencie na moście zatrzymają się ciężarówki ważące łącznie ponad 2 tysiące ton.
Nieoficjalnie: Otwarcie 24 maja
Testy statyczne, czyli takie, podczas których ciężarówki zatrzymują się na moście, potrwają do końca tygodnia. W najbliższych dniach odbędą się również testy dynamiczne. Jak tłumaczy Prusak będą polegały na przejeździe przez most jednej, ważącej 39 ton, ciężarówki. Specjaliści będą sprawdzać jak zachowuje się most podczas obciążenia.
Od wyników testów zależy, czy do nadzoru budowlanego zostanie skierowany wniosek pozwalający na otwarcie tego odcinka autostrady, który pierwotnie miał być otwarty w sierpniu 2010 roku. Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA na razie wszystko idzie zgodnie z planem.
Według nieoficjalnych informacji TVN24 wynika, że otwarcie 9-kilometrowego odcinka autostrady A1 wraz z mostem w Mszanie ma nastąpić 24 maja. Otwarcie oznacza przejezdność. Przy drodze dalej trwać będą jeszcze prace wykończeniowe.
Budowa od 2007 roku
Głównym wykonawcą odcinka A1 Świerklany-Gorzyczki w 2007 r. zostało konsorcjum Alpine Bau. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót.
W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau.
Po awariach przy budowie mostu autostrady w Mszanie i interwencji nadzoru budowlanego Alpine Bau zrezygnowała z prowadzenia robót (podobnie jak na innych budowanych drogach: S5 Kaczkowo-Korzeńsko i DK16 od Biskupca do Borek Wielkich).
Budowa z korupcją w tle
W czerwcu ub. roku wobec Alpine Bau wszczęto postępowanie upadłościowe. Budowę A1 ze Świerklan do Gorzyczek kończy firma Intercor z Zawiercia.
Przy budowie odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki w latach 2008-2009 miało dochodzić do korupcji na dużą skalę. Sprawę prowadzi Prokuratura Okręgowa w Gliwicach. Do tej pory w tej sprawie postawiono 114 zarzutów kilkunastu osobom.
Sprawa dotyczy budowy fragmentu autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mi/kv / Źródło: TVN24 Katowice
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA Katowice