Na rynek pracy zaczynają wchodzić przedstawiciele nowego pokolenia, nazywanego generacją Z. Socjologowie zauważają, że młodzi ludzie urodzeni po 1995 roku mają odmienne podejście do pracy niż ich starsi koledzy. Cenią swobodę, dążą do samorealizacji, czas wolny jest dla nich nie mniej ważny co czas pracy. Jednocześnie są mniej ufni i bardziej oszczędni – z tego powodu mówi się o nich jako o pokoleniu pragmatyków.
● Pokolenie Z to najmłodsze pokolenie na rynku pracy, urodzone po 1995 roku. ● Ludzie z tego pokolenia z łatwością robią kilka zadań naraz, są otwarci i bezpośredni, stawiają na samorozwój i cenią czas wolny od pracy. ● Pokolenie Z może mieć problemy z koncentracją i pogłębioną analizą, w równej mierze cenią świat realny i wirtualny. ● Pokolenia Z nie należy mylić z milenialsami, czyli pokoleniem urodzonym w latach 1980-1995.
Co to jest pokolenie?
Pokolenia ludzi na rynku pracy nie mają swoich ścisłych definicji i są traktowane umownie. Mianem pokoleń określane są, przede wszystkim przez socjologów, grupy osób na rynku pracy urodzone w określonych latach i wyróżniające się przez to możliwymi do wskazania cechami charakterystycznymi.
Na rynku pracy spotykają się ze sobą ludzie w różnym wieku – ci dopiero rozpoczynający życie zawodowe, ludzie w szczycie swoich zawodowych możliwości, a także ludzie powoli kończący karierę zawodową i przechodzący na emeryturę.
Na to, jakim pracownikiem jest dany człowiek, oprócz wieku wpływa również jego wykształcenie, poglądy, oczekiwania od życia czy własne doświadczenia. Ludzie urodzeni w różnych czasach przy tym zwykle są do siebie pod określonymi względami podobni i nazywani przez to pokoleniami na rynku pracy.
Nazwy pokoleń
Aktualnie na rynku pracy mieszają się ze sobą przedstawiciele aż czterech takich pokoleń. Każde z nich ma inną charakterystykę, a także inne mocne i słabe strony, siłą rzeczy określane zbiorczo i bardzo ogólnie.
Aktualne pokolenia na rynku pracy to:
– baby boomers (pokolenie wyżu demograficznego), czyli urodzeni w latach 1946-1964, – pokolenie X (pokolenie PRL), czyli urodzeni w latach 1965-1979, – pokolenie Y (milenialsi), czyli urodzeni w latach 1980-1995, – pokolenie Z (pokolenie C), czyli urodzeni po 1995 roku.
Pokolenie Z – definicja
Pokolenie Z nazywane jest również pokoleniem C od angielskiego słowa „connected” – połączeni, co nawiązuje do ich stałego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. To ludzie urodzeni po 1995 roku.
Przedstawiciele pokolenia Z od najmłodszych lat otoczeni byli Internetem i cyfrową technologią co nie pozostało bez wpływu na ich podejście do życia, pracy czy relacji z innymi ludźmi. Doskonale radzą sobie z obsługą nowoczesnych urządzeń, wyszukiwaniem informacji czy komunikacją internetową. To osoby otwarte, dobrze porozumiewające się, gotowe na zmiany i nowe rozwiązania, a także wysoko ceniące rozwój osobisty.
Są przy tym pierwszym pokoleniem, dla którego granica między światem realnym i wirtualnym zaciera się – wydarzenia czy znajomości z Internetu miewają dla ludzi dorastających w trzecim tysiącleciu takie samo znaczenie, jak wydarzenia i znajomości w świecie realnym.
Pokolenie Z – od kiedy na rynku pracy?
Pokolenie Z to obecnie najmłodsze z pokoleń na rynku pracy, którego przedstawiciele dopiero rozpoczynają swoją aktywność. Przewiduje się, że dla pracodawców może to oznaczać zarówno wiele korzyści, jak i wyzwań.
Osoby z pokolenia Z określa się jako „wielozadaniowców” (multitasking) – potrafią jednocześnie rozpoczynać wiele różnych zadań. Biegle korzystają z nowych technologii, dobrze pracują z klientem i szybko wyrabiają sobie opinie na dany temat. Cenią upraszczanie procesów i automatyzowanie działań.
Pokolenie Z nie czuje barier społecznych czy geograficznych, jest otwarte i bezpośrednie. Dzięki nowoczesnej komunikacji i środkom transportu z łatwością porozumiewa się z każdym i w dowolnej części świata. Ludzie ci ze swobodą podróżują i zmieniają miejsce pobytu, zwłaszcza jeżeli przysłuży się to ich rozwojowi osobistemu.
Pokolenie Z – charakterystyka
Z drugiej strony pokolenie Z miewa problemy z doprowadzaniem rozpoczętych zadań do końca, z utrzymaniem koncentracji, a także dokonywaniem pogłębionych analiz i ocen. Jego przedstawiciele stawiają na ciągły samorozwój i nowe wyzwania, mniej wykazując się lojalnością wobec pracodawcy, co może wpływać na częstszą zmianę miejsca pracy.
Pokolenie Z może mieć również problemy z poufnością oraz selekcją informacji. Poufność informacji w życiu zawodowym bywa niezmiernie ważna, podczas gdy w Internecie często w ogóle nie istnieje. Podobnie w przypadku selekcji informacji – Internet pozwala na bardzo szybkie wynajdywanie poszukiwanej wiedzy, ale nie uczy już oceny wiarygodności poszczególnych źródeł.
Ze względu na mniejsze przywiązywanie się do miejsc i pracodawców, a także częste zajmowania się kilkoma rzeczami jednocześnie, pokolenie Z będzie być może lepiej czuło się na niestabilnym rynku pracy i bez jednego, stałego źródła utrzymania.
Milenialsi
Pokolenia Z nie należy mylić z milenialsami, którzy do niedawna byli najmłodszym pokoleniem na rynku pracy. Milenialsi to osoby dorastające na przełomie wieków, czyli urodzone w latach 80. i na początku 90. ubiegłego wieku.
Milenialsi często określani są jako pokolenie przejściowe. Pamięta ono czasy sprzed epoki cyfrowej, Internetu, otwartych granic i dobrobytu, ale jednocześnie potrafi dostosowywać się do nowych wyzwań i dobrze radzi sobie z komputerami czy mediami społecznościowymi.
Jednocześnie milenialsów wiele różni od pokolenia Z. Mają oni wyższe wymagania wobec siebie i innych, odpoczynek traktują jako formę nagrody za ciężką pracę, milenialsów często określa się przy tym jako idealistów. Z kolei pokolenie Z ceni swobodę i rozwijanie własnych pasji, czas wolny jest dla nich co najmniej równie ważny jak czas pracy, ale jednocześnie są mniej ufni i bardziej oszczędni – z tego powodu uważa się je za pokolenie pragmatyków.
Bibliografia: Aktywność zawodowa i edukacyjna dorosłych Polaków wobec wyzwań współczesnej gospodarki, Raport podsumowujący VI edycję badania BKL w latach 2017–2018, PARP, Uniwersytet Jagielloński, Warszawa 2019 r.; Lojalni i pracowici – nowa prawda o millenialsach
Źródło: TVN24.pl, parp.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock