● Pokolenie Z to najmłodsze pokolenie na rynku pracy, urodzone po 1995 roku. ● Ludzie z tego pokolenia z łatwością robią kilka zadań naraz, są otwarci i bezpośredni, stawiają na samorozwój i cenią czas wolny od pracy. ● Pokolenie Z może mieć problemy z koncentracją i pogłębioną analizą, w równej mierze cenią świat realny i wirtualny. ● Pokolenia Z nie należy mylić z milenialsami, czyli pokoleniem urodzonym w latach 1980-1995.
Co to jest pokolenie?
Pokolenia ludzi na rynku pracy nie mają swoich ścisłych definicji i są traktowane umownie. Mianem pokoleń określane są, przede wszystkim przez socjologów, grupy osób na rynku pracy urodzone w określonych latach i wyróżniające się przez to możliwymi do wskazania cechami charakterystycznymi.
Na rynku pracy spotykają się ze sobą ludzie w różnym wieku – ci dopiero rozpoczynający życie zawodowe, ludzie w szczycie swoich zawodowych możliwości, a także ludzie powoli kończący karierę zawodową i przechodzący na emeryturę.
Na to, jakim pracownikiem jest dany człowiek, oprócz wieku wpływa również jego wykształcenie, poglądy, oczekiwania od życia czy własne doświadczenia. Ludzie urodzeni w różnych czasach przy tym zwykle są do siebie pod określonymi względami podobni i nazywani przez to pokoleniami na rynku pracy.
Nazwy pokoleń
Aktualnie na rynku pracy mieszają się ze sobą przedstawiciele aż czterech takich pokoleń. Każde z nich ma inną charakterystykę, a także inne mocne i słabe strony, siłą rzeczy określane zbiorczo i bardzo ogólnie.
Aktualne pokolenia na rynku pracy to:
– baby boomers (pokolenie wyżu demograficznego), czyli urodzeni w latach 1946-1964, – pokolenie X (pokolenie PRL), czyli urodzeni w latach 1965-1979, – pokolenie Y (milenialsi), czyli urodzeni w latach 1980-1995, – pokolenie Z (pokolenie C), czyli urodzeni po 1995 roku.
Pokolenie Z – definicja
Pokolenie Z nazywane jest również pokoleniem C od angielskiego słowa „connected” – połączeni, co nawiązuje do ich stałego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. To ludzie urodzeni po 1995 roku.
Przedstawiciele pokolenia Z od najmłodszych lat otoczeni byli Internetem i cyfrową technologią co nie pozostało bez wpływu na ich podejście do życia, pracy czy relacji z innymi ludźmi. Doskonale radzą sobie z obsługą nowoczesnych urządzeń, wyszukiwaniem informacji czy komunikacją internetową. To osoby otwarte, dobrze porozumiewające się, gotowe na zmiany i nowe rozwiązania, a także wysoko ceniące rozwój osobisty.
Są przy tym pierwszym pokoleniem, dla którego granica między światem realnym i wirtualnym zaciera się – wydarzenia czy znajomości z Internetu miewają dla ludzi dorastających w trzecim tysiącleciu takie samo znaczenie, jak wydarzenia i znajomości w świecie realnym.
Pokolenie Z – od kiedy na rynku pracy?
Pokolenie Z to obecnie najmłodsze z pokoleń na rynku pracy, którego przedstawiciele dopiero rozpoczynają swoją aktywność. Przewiduje się, że dla pracodawców może to oznaczać zarówno wiele korzyści, jak i wyzwań.
Osoby z pokolenia Z określa się jako „wielozadaniowców” (multitasking) – potrafią jednocześnie rozpoczynać wiele różnych zadań. Biegle korzystają z nowych technologii, dobrze pracują z klientem i szybko wyrabiają sobie opinie na dany temat. Cenią upraszczanie procesów i automatyzowanie działań.
Pokolenie Z nie czuje barier społecznych czy geograficznych, jest otwarte i bezpośrednie. Dzięki nowoczesnej komunikacji i środkom transportu z łatwością porozumiewa się z każdym i w dowolnej części świata. Ludzie ci ze swobodą podróżują i zmieniają miejsce pobytu, zwłaszcza jeżeli przysłuży się to ich rozwojowi osobistemu.
Pokolenie Z – charakterystyka
Z drugiej strony pokolenie Z miewa problemy z doprowadzaniem rozpoczętych zadań do końca, z utrzymaniem koncentracji, a także dokonywaniem pogłębionych analiz i ocen. Jego przedstawiciele stawiają na ciągły samorozwój i nowe wyzwania, mniej wykazując się lojalnością wobec pracodawcy, co może wpływać na częstszą zmianę miejsca pracy.
Pokolenie Z może mieć również problemy z poufnością oraz selekcją informacji. Poufność informacji w życiu zawodowym bywa niezmiernie ważna, podczas gdy w Internecie często w ogóle nie istnieje. Podobnie w przypadku selekcji informacji – Internet pozwala na bardzo szybkie wynajdywanie poszukiwanej wiedzy, ale nie uczy już oceny wiarygodności poszczególnych źródeł.
Ze względu na mniejsze przywiązywanie się do miejsc i pracodawców, a także częste zajmowania się kilkoma rzeczami jednocześnie, pokolenie Z będzie być może lepiej czuło się na niestabilnym rynku pracy i bez jednego, stałego źródła utrzymania.
Milenialsi
Pokolenia Z nie należy mylić z milenialsami, którzy do niedawna byli najmłodszym pokoleniem na rynku pracy. Milenialsi to osoby dorastające na przełomie wieków, czyli urodzone w latach 80. i na początku 90. ubiegłego wieku.
Milenialsi często określani są jako pokolenie przejściowe. Pamięta ono czasy sprzed epoki cyfrowej, Internetu, otwartych granic i dobrobytu, ale jednocześnie potrafi dostosowywać się do nowych wyzwań i dobrze radzi sobie z komputerami czy mediami społecznościowymi.
Jednocześnie milenialsów wiele różni od pokolenia Z. Mają oni wyższe wymagania wobec siebie i innych, odpoczynek traktują jako formę nagrody za ciężką pracę, milenialsów często określa się przy tym jako idealistów. Z kolei pokolenie Z ceni swobodę i rozwijanie własnych pasji, czas wolny jest dla nich co najmniej równie ważny jak czas pracy, ale jednocześnie są mniej ufni i bardziej oszczędni – z tego powodu uważa się je za pokolenie pragmatyków.
Bibliografia: Aktywność zawodowa i edukacyjna dorosłych Polaków wobec wyzwań współczesnej gospodarki, Raport podsumowujący VI edycję badania BKL w latach 2017–2018, PARP, Uniwersytet Jagielloński, Warszawa 2019 r.; Lojalni i pracowici – nowa prawda o millenialsach
Autorka/Autor: red.
Źródło: TVN24.pl, parp.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock