Do 2050 roku branża lotnicza ma osiągnąć neutralność klimatyczną - napisano w uchwale przyjętej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Do zrealizowania tego celu linie lotnicze ma przybliżyć zrównoważone paliwo lotnicze, rozwiązania technologiczne w samolotach i infrastruktura.
Odbywające się w Bostonie w Stanach Zjednoczonych 77. Walne Zgromadzenie IATA, w którym udział bierze m.in. kierownictwo PLL LOT, podjęło w poniedziałek uchwałę, zgodnie z którą branża lotnicza będzie dążyć do osiągnięcia "net-zero" emisji dwutlenku węgla do roku 2050.
Zobowiązanie to jest pokrewne z celem Porozumienia Paryskiego z 2015 r. zmierzające docelowo do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 st. Celsjusza.
IATA chce osiągnąć zerową emisyjność
- Światowe linie lotnicze podjęły dziś doniosłą decyzję zmierzającą do zapewnienia zrównoważonego latania. Zapewni to przyszłym pokoleniom wolność do zrównoważonego odkrywania, uczenia się, handlu, budowania rynków, doceniania kultur i łączenia się z ludźmi na całym świecie. Dzięki wspólnym wysiłkom branży i wspierającej ją polityce rządów, lotnictwo osiągnie zerową emisję netto do 2050 r. - powiedział dyrektor generalny IATA Willie Walsh.
Przyznał jednocześnie, że osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla będzie ogromnym wyzwaniem.
- Przemysł lotniczy musi stopniowo zmniejszać emisje, a jednocześnie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu świata, który jest chętny do latania. Aby móc zaspokoić potrzeby dziesięciu miliardów ludzi, którzy mają latać w 2050 r., należy w tym roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o co najmniej 1,8 miliarda ton. Co więcej, zobowiązanie to oznacza, że skumulowane 21,2 miliarda ton węgla zostanie zmniejszone do 2050 r. - tłumaczył Walsh.
Dodał, że kluczowym, bezpośrednim czynnikiem umożliwiającym to jest system kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym wyznaczonym przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
- Ustabilizuje to międzynarodowe emisje na poziomie z 2019 r. w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Poparcie dla tego zostało potwierdzone w dzisiejszej uchwale -powiedział.
Zaznaczył jednocześnie, że osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w lotnictwie wymaga współpracy całej branży oraz wsparcia rządów, "aby wprowadzić niezbędne i ogromne zmiany, w tym transformację energetyczną".
Sebastian Mikosz: to historyczna rezolucja
Wiceprezes IATA odpowiedzialny za środowisko i zrównoważony rozwój Sebastian Mikosz, powiedział PAP, że to "historyczna rezolucja".
- Jest to uchwała Walnego Zgromadzenia IATA o tym, że jako organizacja zobowiązujemy się, że do roku 2050 osiągniemy neutralność klimatyczną - powiedział Mikosz. Wyjaśnił, że oznacza to "de facto wejście na tę samą ścieżkę co Porozumienie Paryskie".
Mikosz przekazał, że nie wszystkie linie lotnicze były jednomyślne w podjęciu tej rezolucji. - Tu bardzo liczy się relacja pomiędzy liniami, a ich narodowymi politykami. Mieliśmy oficjalne deklaracje ze strony przewoźników chińskich, że oni nie są gotowi poprzeć tej uchwały z powodu czasu, jaki wyznaczyliśmy - powiedział.
Jak wyjaśnił, chodzi o to, że większość linii mówi o roku 2050 ze względu na Porozumienie Paryskie i wyznaczone cele. - Polityka chińska jest inna w tym zakresie; chińska gospodarka chce osiągnąć tę neutralność klimatyczną w roku 2060. Czyli te 10 lat różnicy sprawia, że chińscy przewoźnicy uważają, iż potrzebują więcej czasu - tłumaczył wiceprezes IATA.
Mikosz przekazał, że jest kilka scenariuszy w osiągnięciu podjętego zobowiązania, a z jego realizacji IATA będzie rozliczana. - Od dzisiaj nasza branża będzie monitorowana przez wszystkich, przede wszystkim przez pasażerów - wyjaśnił.
Wskazał, że realizacja tego zobowiązania wiąże się m.in. z wymianą samolotów przez linie lotnicze na te przyjaźniejsze dla środowiska naturalnego. - To akurat już się dzieje, linie lotnicze przeprowadzają wymianę samolotów już od kilku lat. Teraz nasz największy nacisk będzie postawiony na biopaliwa, nowe technologie napędowe, takie jak wodór, infrastrukturę, a także na wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla oraz kompensacje - wyjaśnił Mikosz.
IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock