Airbus podpisał w poniedziałek historyczną umowę, w ramach której jedna linia lotnicza kupi aż 500 samolotów od europejskiego producenta. Zakupu dokonał IndiGo, indyjski przewoźnik budżetowy. Jak zauważa Reuters transakcja ta przyćmiewa zakup Air India z początku roku, w ramach której zakupiono 470 maszyn.
Umowa na zakup 500 samolotów została sfinalizowana na paryskich targach Paris Airshow, a poprzedzały ją miesiące negocjacji. Jak podaje Reuters IndiGo planuje zakup odrzutowców z rodziny A320neo. Samoloty mają zostać dostarczone pomiędzy 2030 a 2035 rokiem.
Jak pisze BBC umowa, ogłoszona pierwszego dnia Paris Airshow, jest warta około 55 miliardów dolarów przed rabatami przy zamówieniach hurtowych.
- To dopiero początek, przed nami jest jeszcze długa droga. Wraz z wzrostem Indii i indyjskiego rynku lotniczego... to właściwy czas, by złożyć zamówienie - powiedział Pieter Elbers, dyrektor generalny IndiGo podczas konferencji prasowej.
Zamówienia w pogoni za pasażerami
Indyjscy przewoźnicy nie chcą pozostawać w tyle w walce o rodzimy rynek, który jest najszybciej rozwijającym się rynkiem lotniczym na świecie.
Zgodnie z raportem Barclays z 1 czerwca, indyjscy przewoźnicy mają obecnie drugi co do wielkości portfel zamówień, z ponad 6 proc. udziałem w portfelu zamówień w branży. Wyprzedzają ich tylko przewoźnicy z USA. Jednak niektórzy analitycy wyrazili zaniepokojenie, że linie lotnicze mogą zamawiać zbyt dużo odrzutowców w pogoni za pasażerami.
Airbus po pandemii
Po podpisaniu umowy z IndiGo, dyrektor generalny Airbusa, Guillaume Faury, powiedział, że jest jeszcze za wcześnie, aby myśleć o zwiększonej produkcji odrzutowców wąskokadłubowych ponad planowane 75 sztuk miesięcznie.
Airbus napotkał problemy z odbudową produkcji po pandemii i przesunął swój cel wyznaczony na połowę dekady na 2026 rok. Faury powiedział, że zakłócenia w dostawach były problemem stosunkowo krótkoterminowym w porównaniu z harmonogramami dostaw rozpoczynającymi się w następnej dekadzie.
Airbus powiedział, że rozważa opracowanie następcy A320neo w latach 2035-2040, co oznacza, że IndiGo prawdopodobnie wynegocjował opcję przejścia na dowolny nowy model lub anulowania opóźnionych dostaw.
IndiGo, który odpowiada za prawie 60 proc. indyjskiego rynku krajowego, utrzymuje Airbusa jako dostawcę samolotów wąskokadłubowych, aby wykorzystać korzyści, jakie daje duża skala zamówień.
IndiGo ma jeszcze prawie 480 odrzutowców Airbusa z poprzednich zamówień. Elbers powiedział, że ostatnie zamówienie pozwoli linii lotniczej na podwojenie swojej wielkości.
Największe na świecie targi lotnicze, które odbywają się na przemian w Farnborough w Wielkiej Brytanii, odbywają się w Le Bourget po raz pierwszy od czterech lat po tym, jak edycja z 2021 padła ofiarą pandemii.
Rynek samolotów pasażerskich zatrzymał się podczas pandemii, ale teraz przewoźnicy nadrabiają stracony czas, odnawiając swoje floty, a w niektórych przypadkach również agresywnie rozwijając.
Źródło: TVN24 Biznes, Reuters, BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock