Pracodawca nie wysłał ci PIT-a? Podpowiadamy, co robić

Z kraju

TVN24 Biznes i Świat"Biznes dla Ludzi", cz.2

Każdy pracodawca był zobowiązany do końca lutego przekazać swojemu pracownikowi PIT-11, czyli formularz na podstawie, którego możemy dokonać rozliczenia. Co zrobić, jeśli nie otrzymaliśmy takiej deklaracji? W "Biznesie dla Ludzi" wyjaśnia to Paweł Blajer.

W deklaracji PIT-11 umieszczone są kwoty dochodu uzyskanego w 2014 roku, sumy zaliczek na podatek dochodowy oraz wielkość składek ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Wszystkie te dane będą potrzebne przy wypełnianiu rocznego PIT-a, np PIT-37.

Obowiązek pracodawcy

- Należy pamiętać, że każdy pracodawca, który był zobowiązany do obliczenia i odprowadzenia podatku w naszym imieniu, musiał do końca lutego przekazać nam PIT-11 - zaznacza Monika Majk z Urzędu Skarbowego Warszawa Wola.

Problem powstaje, gdy takiej deklaracji nie otrzymaliśmy, ponieważ i tak musimy rozliczyć się z fiskusem z naszych przychodów. Brak PIT-11 nie zwalnia nas bowiem z rocznego rozliczenia podatku. Co robić w takiej sytuacji?

- W pierwszej kolejności proponowałabym zgłosić się do urzędu skarbowego, właściwego dla naszego miejsca zamieszkania i sprawdzić, czy taka informacja na nasze nazwisko nie wpłynęła. Jeżeli nie ma takiej informacji w urzędzie to wówczas musimy się rozliczyć sami - mówi Majk.

Fiskus pomoże

Przyznaje, że nie jest to łatwe, ale o pomoc możemy poprosić urząd skarbowy. Przydadzą się również jakiekolwiek informacje od pracodawcy, np. wpływy na nasze konto.

- Do takiego zeznania proponuje dodać też informację, że te wszystkie wynagrodzenia, z których się rozliczamy są przez nas oszacowane z uwagi, że nie dostaliśmy od pracodawcy PIT 11 - sugeruje gość "Biznesu dla Ludzi".

Oglądaj "Biznes dla ludzi" od poniedziałku do piątku o 18.15 w TVN24 Biznes i Świat.

Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat

Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat

Raporty: