Nowym właścicielem TVN została notowana na nowojorskiej giełdzie spółka Scripps Networks Interactive, rodzinna firma z amerykańskiego stanu Tennessee o globalnym zasięgu. Specjalizuje się w produkcji kanałów lifestylowych, z których najbardziej znany jest Travel Channel. Wartość spółki wyceniana jest na 8,6 mld dolarów, czyli prawie 33 mld zł. Motto założyciela brzmi: "Wskaż kierunek, ludzie sami znajdą drogę".
Historia firmy sięga 1878 roku, kiedy Edward W. Scripps założył w Cleveland "The Penny Press". W latach 20. ubiegłego wieku rozszerzył działalność o stacje radiowe, a po 1945 r. firma zbudowała swoją pozycję jako wiodący operator telewizji lokalnych i kablowych.
Globalnie i jakościowo
SPI powstało w 2008 roku, kiedy właściciele firmy wydzielili z E.W. Scripps Company część zajmującą się nowoczesnymi telewizjami tematycznymi i nowymi mediami (Digital, Internet).
Firma specjalizuje się w wysokiej jakości rozrywce lifestyle'owej nie tylko w telewizji, ale także internecie, na urządzeniach mobilnych, w magazynach papierowych i wydawaniu książek.
Obok znanego w Polsce Travel Channel (kanał jest dostępny w ponad 130 krajach, w Polsce od 1998 roku), spółka ma w portfolio inne kanały telewizyjne m.in. Home & Garden Television (HGTV), DIY Network (Do it Yourself - zrób to sam) - oba o domu, dekoracji wnętrz i ogrodów, Food Network i Cooking Channel (gotowanie, zdrowe jedzenie).
Jej dwie flagowe telewizje TCH i HGTV docierają w sumie do prawie 200 mln Amerykanów.
Serwisy internetowe uzupełniają treści telewizyjne o inspirujące informacyjne materiały video i media społecznościowe.
Rodzinna firma
Główna siedziba firmy mieści się w Knoxville, ale biura ma także w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Los Angeles. Poza USA swoje siedziby SNI posiada w Londynie, Mediolanie czy Singapurze.
Prezesem firmy jest Kenneth W. Lowe, który z biznesem Scripps jest związany od 1980 roku. W 1994 założył najbardziej dochodowy kanał spółki HGTV.
Według ostatniej wyceny nowojorskiej giełdy Scripps wart jest ok. 8,6 mld USD, czyli prawie 33 mld zł. SPI jest firmą rodzinną, familia Scrippsów kontroluje 38 proc. kapitału akcyjnego spółki i ponad 90 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Miliardy na inwestycje
W Europie Scripss jest współwłaścicielem UKTV, nadawcy 10 kanałów tematycznych w Wielkiej Brytanii. W 2013 roku firma otworzyła platformę internetową live z kanałami tematycznymi Scrippsa i partnerów.
W 2014 r. Scripps miał 2,7 mld USD przychodów i 545 mln USD zysku. Spółka była tak rentowna, że zwiększyła w ubiegłym roku wypłatę dywidendy i skupiła akcje za 1,2 mld USD.
W analizach firmy można przeczytać, że historia koncernu Scripps pokazuje, że odważnie wchodzi on w nowe obszary działalności i potrafi skoncentrować się na najbardziej perspektywicznych segmentach. Jednocześnie jednak potrafi pozbywać się tych, które nie dają dużych perspektyw i synergii.
Autor: red. / Źródło: TVN24 BiS