Sejm przegłosował ustawę przesuwającą wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami KSeF miał obowiązywać od 1 lipca roku 2024.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 237 posłów, 183 było przeciw, a 20 wstrzymało się od głosu. Teraz nowela ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw trafi pod obrady Senatu.
Obowiązkowy KSeF przesunięty
W trakcie prac nad projektem w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman podkreślił, że KSeF nie ma szans wejść w życie 1 lipca br., a ewentualne jego wprowadzenie spowodowałoby, że nie można byłoby wystawiać ani odebrać faktur VAT. Dodał, że audyt wykazał liczne wady projektowanego KSeF, a co za tym idzie, nie było technicznej możliwości, by został wdrożony 1 lipca br.
- Nie wprowadzamy tego nie dlatego, żeśmy zmienili zdanie, tylko dlatego, że system się nie nadaje do wprowadzenia. Wyniki audytu jednoznacznie pokazały, że system jest niegotowy, system by się zawalił zaraz po wprowadzeniu. To byłoby chyba gorzej niż powtórka z Polskiego Ładu, bo nie można byłoby wystawić i odebrać faktury - mówił Neneman.
Uchwalona w czwartek ustawa przewiduje przesunięcie terminu wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. z 1 lipca 2024 r.
Szkolenia z KSeF
Przesunięcie terminu wdrożenia KSeF ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania. Ministerstwo Finansów zapowiedziało uruchomienie w tym celu cyklu praktycznych szkoleń dotyczących korzystania z darmowego oprogramowania, czyli Aplikacji Podatnika i e-mikrofirmy, oraz ma zapewnić dodatkowe wsparcie w postaci uruchamianej infolinii Krajowej Informacji Skarbowej.
Rząd tłumaczył, że zmiana przepisów to odpowiedź na sygnały od przedsiębiorców. Brak decyzji o zmianie terminu doprowadziłby do paraliżu gospodarczego oraz sytuacji, w której podatnicy zostaliby zmuszeni do e-fakturowania i korzystania z systemu wykazującego błędy, a także nieprzygotowanego do obsługi dużej liczby faktur - przekonywano.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock