Jakub Karnowski po czterech latach zrezygnował z kierowania Grupą PKP. Ze stanowiska ustępuje także członek zarządu Piotr Ciżkowicz. Jak informuje PKP, rezygnacja nastepuje ze skutkiem natychmiastowym. Ani spółka, ani zainteresowani nie informują dlaczego postanowili rozstać się. Koleje nie podają również, kto będzie pełnił obowiązki prezesa grupy.
Za czasów prezesury Karnowskiego następowała intensywna modernizacja grupy, w tym wprowadzenie na tory pociągów pendolino i dart. O czym odchodzący menadżerowie poinformowali w przesłanym oświadczeniu.
"Jeszcze cztery lata temu PKP były synonimem niewydolnego przedsiębiorstwa, dla którego klient stanowił przysłowiowe zło konieczne. Gdy wraz z naszymi współpracownikami rozpoczynaliśmy reformę spółek Grupy, wiele osób nie wierzyło, że można z nich stworzyć nowoczesne, działające według rynkowych zasad firmy. To się jednak udało. Mamy nadzieję, że pozytywne zmiany na polskiej kolei będą kontynuowane. Deklarujemy nowemu kierownictwu Grupy PKP pełne wsparcie w przekazaniu doświadczeń z ostatnich lat, gdyż przed polską koleją jeszcze dużo wyzwań" - napisali Karnowski i Ciżkowicz. Dodali, że PKP zostały przekształcone w nowocześnie działające przedsiębiorstwo, a było to możliwe - jak wskazali - m.in. dzięki racjonalizacji zatrudnienia, wielomilionowym oszczędnościom oraz wprowadzeniu profesjonalnego audytu, który pozwolił na "wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości, które występowały wcześniej w spółkach".
Pendolino na torach
Za czasów Karnowskiego na polskich torach pojawiły się pociągi pendolino, które skróciły czas podróży między największymi miastami w naszym kraju.
"Podczas gdy w roku 2012 podróż na trasie Gdańsk - Kraków trwała ponad 8 godzin, to obecnie jest to o prawie 3 godziny krócej. Przejazd ze stolicy do Gdańska skrócił się natomiast o prawie 2 godziny" - czytamy w komunikacie prasowym PKP. W latach 2012-15 wydatki na inwestycje w linie kolejowe, tabor oraz na budowę i modernizację dworców wyniosły 30 mld złotych. "Dla porównania, w ciągu wcześniejszych 11 lat było to zaledwie 28,8 mld. Dzięki modernizacjom linii kolejowych udało się podnieść prędkość pociągów na ok. 6 tys. km torów. Kończący się rok 2015 PKP Intercity zamknie wynikiem ok. 70 proc. nowego lub zmodernizowanego taboru" - czytamy w komunikacie.
Kim jest?
Jakub Karnowski jest ekonomistą, absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i studiów MBA na Uniwersytecie Minnesoty. Był doradcą i dyrektorem Departamentu Zagranicznego w Narodowym Banku Polskim za czasów prof. Leszka Balcerowicza. W latach 2003 - 2008 pracował w Banku Światowym w Waszyngtonie. Od 2008 był prezesem zarządu PKO Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, a od 4 lat pełnił funkcję prezesa zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Autor: msz/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24