W 2022 roku stopniowo będzie uruchamiany system e-doręczeń, czyli elektronicznej korespondencji z urzędami ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń będzie dotyczył także firm.
E-doręczenia - dla kogo?
Co prawda ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku zeszłego roku, jednak dotyczy ona obowiązków, które zostaną nałożone na administrację czy firmy w 2022 r.
Z usługi e-doręczeń może skorzystać każdy – zarówno podmiot publiczny, jak i obywatel czy przedsiębiorca, który założy adres do doręczeń elektronicznych. W e-doręczeniach funkcjonuje także usługa hybrydowa. "Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz skorzystać z elektronicznej formy odbioru korespondencji, podmioty administracji publicznej będą mogły skontaktować się z tobą w tradycyjny sposób. Dzięki temu otrzymasz korespondencję w formie papierowej, urząd natomiast będzie ją przechowywał w formie cyfrowej" - wyjaśniono na rządowej stronie gov.pl.
E-doręczenia będą wdrażane stopniowo
E-doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będzie miał jeden adres do kontaktu i zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową. Docelowo cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w postaci elektronicznej.
Urzędy i inne podmioty publiczne zaczną korzystać z e-doręczeń stopniowo. Od 5 lipca 2022 r. obowiązek ten obejmie organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.
Kolejne instytucje będą włączać się do systemu od 2023 roku: od 1 stycznia 2023 r. – uczelnie wyższe i PAN, od 1 stycznia 2024 r. – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, od 1 stycznia 2025 r. – pozostałe podmioty publiczne, a od 1 października 2029 r. – sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.
E-doręczenia także dla firm
Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń będzie dotyczył także firm. Według informacji przekazanych PAP przez KPRM, od 5 lipca 2022 r. obejmie on nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS, którzy otrzymają adres do e-doręczeń automatycznie, a od 1 października 2022 r. przedsiębiorców, którzy zarejestrują się w w KRS przed 5 lipca 2022 r.
Z kolei od 31 stycznia 2023 r. adres do e-doręczeń będą musieli mieć przedsiębiorcy rejestrujący się w CEiDG, od 30 września 2025 r. przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEiDG, a od 1 października 2026 r. firmy zarejestrowane w CEiDG przed 31.01.2023 r.
Adres do e-doręczeń, po jego aktywacji i wpisaniu do bazy adresów elektronicznych, stanie się adresem do korespondencji urzędowej firmy. Oznacza to, że urzędy korzystające z e-doręczeń będą przesyłały korespondencję danej firmie wyłącznie elektronicznie.
Firmy już w tej chwili mogą założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Wystarczy złożyć wniosek o założenie adresu do e-doręczeń, a następnie aktywować adres i skrzynkę.
Obywatele niekorzystający z technologii cyfrowych będą mogli korzystać z tzw. publicznej usługi hybrydowej. Publiczna usługa hybrydowa będzie polegała na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do formy papierowej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock