Terminal w kształcie trójkąta z bursztynowym dachem i pomysł lotniska-miasta. To koncepcje, jakie zaproponowali architekci, podczas warsztatów na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opracowania posłużą jako inspiracja podczas przygotowywania planu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.
Jak poinformowano w komunikacie, spółka Centralny Port Komunikacyjny oraz Ambasada Wielkiej Brytanii zaprosiły do udziału w warsztatach architektonicznych w Warszawie projektantów z firm Woods Bagot, Populous i KPF. Celem spotkania było zapoznanie się z pomysłami projektantów na wstępną koncepcję CPK. To już druga edycja polsko-brytyjskich warsztatów architektonicznych CPK. W pierwszych, które odbyły się pod koniec czerwca, wzięły udział pracownie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson.
"Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać" - powiedział, cytowany w komunikacie, pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Mikołaj Wild.
Jak zaznaczył, "moment nie jest przypadkowy". "Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników" - powiedział.
Koncepcje architektoniczne CPK
KPF
Jak podano w komunikacie, projektanci z pracowni KPF, którzy pracowali między innymi przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu, wyszli z założenia, że – z uwagi na wygodę pasażerów CPK - odległość między centralną częścią lotniska a najbardziej oddalonymi bramkami lotniskowymi nie może być zbyt duża. "Ich celem było skrócenie czasu odpraw i ułatwienie przesiadek. W efekcie zaproponowali terminale w kształcie trójkąta: większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy, dotyczący ewentualnej rozbudowy portu w przyszłości - jeśli będzie takie zapotrzebowanie" - czytamy. Terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Projektanci zaprojektowali wnętrze terminalu jako "przestronną i pełną światła halę z przezroczystym dachem, na jego szczycie umieścili pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn".
Populous
Projektanci z biura Populous w Londynie widzą CPK jako "lotnisko-miasto", co stanowi bezpośrednie nawiązanie do koncepcji Airport City. Pracownia powołuje się na swoje doświadczenia z projektowania elementów lotnisk Changi w Singapurze i de Gaulle'a w Paryżu, ale także na projekty stadionowe, na przykład obiekty sportowe przygotowane na igrzyska olimpijskie w Londynie w 2012 roku. "W koncepcji Populousa podróż przez lotnisko rozpoczyna się w momencie, gdy podróżni wysiadają z pociągu na zintegrowanej z terminalem stacji kolejowej, ulokowanej na najniższej kondygnacji węzła. Hale odlotów i przylotów, salony business lounge znajdują się najwyżej, podczas gdy środkowe piętra mają być częściowo otwarte na zewnątrz, tworząc przestrzeń publiczną z nawiązaniami do elementów warszawskiej architektury" - czytamy. W koncepcji tej pasażerowie będą mogli skorzystać między innymi z centrum SPA i masażu, siłowni i basenu.
Woods Bagot
Według architektów z biura Woods Bagot w przyszłości kontrola bezpieczeństwa może przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj, na przykład odbywać bez potrzeby zatrzymywania się przy bramkach - za pośrednictwem specjalnych skanerów przy wejściu na lotnisko. "Oznacza to, że koncepcja portu lotniczego powinna być elastyczna, modułowa i umożliwiać adaptację projektu przyszłego lotniska na przykład pod kątem nowych technologii" - czytamy.
Jak wskazano, "w ich koncepcji w terminalu pojawiły się charakterystyczne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. Wokół portu rozciągać się będzie park ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze lub rolkach, a także wygodne ławeczki dla miłośników książek".
Szklane ściany terminala mają zaś pozwolić "na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą".
CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo około 100 milionów.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Na przełomie 2019 i 2020 roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi.
Także w tym roku CPK ma zlecić plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tak zwany master plan. Będzie on zawierał między innymi: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy oraz ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: CPK