Nvidia zaprezentowała swój najnowszy chip stworzony z myślą o sztucznej inteligencji (AI), który według firmy może wykonywać niektóre zadania 30 razy szybciej niż jego poprzednik. Firma ma 80 procent udziałów w rynku i ma nadzieję umocnić swoją dominację. Apetyt na odebranie części klientów mają jednak AMD i Intel.
W poniedziałek na konferencji firma zaprezentowała Blackwell B200 – chip AI, który według zapewnień prezesa Nvidii Jensena Huanga jest nawet 30 razy szybszy niż jego poprzednik - H100, zwany Hopper.
Nvidia jest trzecią pod względem wartości firmą w USA, zaraz za Microsoftem i Apple. W ciągu ostatniego roku akcje spółki wzrosły o 240 proc., a rynkowa wycena osiągnęła w zeszłym miesiącu dwa biliony dolarów.
Nvidia spodziewa się, że główni klienci, w tym Amazon, Google, Microsoft i OpenAI, będą używać nowego flagowego chipa firmy w usługach przetwarzania w chmurze i we własnych ofertach produktów AI.
Jak podaje BBC, na konferencji stwierdzono również, że nowe rozwiązania programowe, zwane mikrousługami, poprawiają wydajność systemu, ułatwiając firmom włączenie modelu sztucznej inteligencji do swojej pracy.
Chatbot w samochodach i chipy dla robotów
Wśród innych zapowiedzi pojawiła się także nowa linia chipów do samochodów, które będą mogły obsługiwać chatboty wewnątrz pojazdu. Firma podała, że chińscy producenci pojazdów elektrycznych, BYD i Xpeng, będą korzystać z nowych chipów. Huang przedstawił także nową serię chipów do tworzenia humanoidalnych robotów.
Założona w 1993 roku firma Nvidia była pierwotnie znana z produkcji chipów przetwarzających grafikę, szczególnie na potrzeby gier komputerowych. Na długo przed rewolucją w zakresie sztucznej inteligencji firma zaczęła dodawać do swoich chipów funkcje, które według niej pomagają w uczeniu maszynowym. Inwestycje te pomogły jej powiększyć swoje udziały w rynku.
Obecnie jest postrzegana jako kluczowa firma, którą warto obserwować, aby zobaczyć, jak szybko technologia oparta na sztucznej inteligencji rozprzestrzenia się w świecie biznesu. Ale konkurencja rośnie, zwłaszcza ze strony rywali, takich jak AMD i Intel.
Bob O'Donnell z Technalytic Research powiedział w rozmowie z BBC, że rynek rośnie tak szybko, że "nawet jeśli Nvidia straci część udziałów, nadal może rozwijać swój ogólny biznes, ponieważ jest mnóstwo możliwości dla każdego".
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Nvidia.com