Platforma społecznościowa X, znana dawniej jako Twitter, jest warta o prawie 80 procent mniej niż dwa lata temu - wynika z wyliczeń giganta inwestycyjnego Fidelity. Zdaniem analityków za ponad 30-miliardowy spadek wartości odpowiada głównie spadek zainteresowania ze strony reklamodawców.
Fundusz inwestycyjny Fidelity postanowił oszacować aktualną kondycję platformy X na podstawie wartości swoich udziałów. Jak informuje CNN, pod koniec sierpnia wspomniane akcje były warte zaledwie 4,2 miliona dolarów, co wskazuje na 24-procentowy spadek w porównaniu z lipcowymi wyliczeniami.
Oznacza to również, że wartość udziałów spadła o 79 proc. w porównaniu do kwoty 19,66 mln dolarów, jaką Fidelity zainwestowało w akcje pod koniec 2022 roku.
Nowa wycena Fidelity sugeruje, że dawny Twitter jest teraz warty zaledwie 9,4 mld dol. "To przepaść w porównaniu do 44 miliardów dolarów, które zapłacił Musk" - zauważa CNN. X odmówiło stacji komentarza na temat gwałtownego spadku wartości.
Zdaniem niektórych analityków szacunki Fidelity są "zbyt agresywne". Gene Munster, partner zarządzający w firmie inwestycyjnej Deepwater Asset Management w rozmowie z CNN stwierdził, że wartość X raczej nie spadła tak bardzo, jak to sugerują wyliczenia. Dodał też, że w dłuższej perspektywie dane, do których ma dostęp X mogą być warte o wiele więcej, niż 44 miliardy dolarów, które przeznaczył Musk na zakup Twittera.
- Jeśli chcesz zrozumieć, co myślą ludzie w czasie rzeczywistym, Twitter jest najlepszym do tego narzędziem. To jest cenne - stwierdził Munster.
Przeczytaj również: Milionowa kara dla portalu X. Poszło o dezinformację
Dawny Twitter traci przez reklamy
Pod wodzą Muska portal budzi coraz większe obawy wśród reklamodawców, którzy obawiają się "ekstremalnych" treści na platformie. Chodzi głównie o dezinformację czy treści skrajnie prawicowe.
Muskowi nie pomogła też afera związana z popieraniem przez niego antysemickich wpisów w sieci. Jak informuje CNN, "miliarder co prawda przeprosił za zaistniałą sytuację, lecz uciekającym reklamodawcom doradził jednocześnie, by 'pocałowali się w d**ę'".
Według najnowszego badania Kantar 26 proc. marketerów zamierza zmniejszyć wydatki na X w przyszłym roku. Zaledwie 4 proc. ankietowanych stwierdziło, że reklamy na X są bezpieczne dla marki i nie pojawią się w pobliżu tzw. ekstremalnych treści.
CNN zaznacza, że X nadal jest bardzo ważnym graczem wśród mediów społecznościowych. Firma podała, że w drugim kwartale miała 570 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co stanowi wzrost o 6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Emil Kazaryan / Shutterstock.com