Facebook ogłosił wprowadzenie nowej funkcji. Za pomocą należącej do firmy aplikacji "Messenger" będzie można wysyłać do znajomych nie tylko tekst, zdjęcia i naklejki, ale także pieniądze.
Nowe narzędzie ma być bezpłatne i łatwe w użyciu. Aby wysłać pieniądze, użytkownicy będą musieli tylko nacisnąć przycisk oznaczony symbolem dolara znajdującym się nad okienkiem wpisywania tekstu, podać kwotę i zatwierdzić operację. Po kliknięciu "Pay" (zapłać), pieniądze zostaną wysłane.
Transakcja ma być teoretycznie realizowana natychmiastowo, ale ze względu na procedury stosowane przez banki, zasilenie konta może być widoczne z pewnym opóźnieniem.
Klikasz i już
Potrzebne będzie także - ale tylko przy pierwszym użyciu - zarejestrowanie w systemie karty kredytowej. Użytkownik będzie musiał też podać hasło do zatwierdzania płatności lub wykorzystać do tego celu czytnik linii papilarnych zamontowany w nowszych modelach iPhone’a (TouchID). Usługa jest przeznaczona wyłącznie do przesyłania pieniędzy pomiędzy "znajomymi". Facebook potwierdził bowiem, że narzędzie nie może być stosowane przez przedsiębiorców.
Facebook platformą e-commerce?
To nie tylko nowe użyteczne narzędzie. To pierwszy krok do tego, aby Facebook stał się platformą e-commerce, czyli handlu w internecie. Po tym jak firma zapamięta informacje potrzebne do dokonania płatności, kolejne zakupy będą możliwe za jednym kliknięciem.
Kolejne rozszerzenie oferty przez Facebooka może dotyczyć handlu wirtualnymi towarami (filmami, muzyką, grami), a następne kupowania tradycyjnych towarów online. Wtedy Facebook stałby się jeszcze bardziej atrakcyjny dla reklamodawców zainteresowanych sprzedażą bezpośrednio na portalu.
Przed konkurencją
Podobne rozwiązania stosują już Google (zintegrowane z usługą Gmail), Snapchat wraz z firmą Square oraz PayPal, który kupił startup Venmo. Facebook ma jednak przewagę. Współpracuje bowiem bezpośrednio z organizacjami Visa i MasterCard, a w dodatku nie musi na płatnościach zarabiać. Płatności przez Facebooka będą też dużo łatwiejsze.
Facebook parał się płatnościami już wcześniej. W 2009 roku firma zainaugurowała Facebook Credits, wewnętrzną walutę która służyła do kupowania wirtualnych przedmiotów i usług w grach i aplikacjach działających w ramach portalu.
Serwis społecznościowy stworzony przez Marka Zuckerberga zrezygnował jednak z Facebook Credits w 2012 r.
Wysyłanie pieniędzy za pomocą "Messenger" dostępne będzie w pierwszej kolejności dla użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, zarówno na urządzeniach działających systemie iOS, jak i Android. Premiera ma odbyć się w przeciągu kilku najbliższych miesięcy.
Autor: mw / Źródło: CNN, TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock