O 24 procent spadła sprzedaż iPhone'ów na rynku chińskim, przy jednoczesnym 64- procentowym wzroście sprzedaży smartfonów Huawei - podaje BBC, powołując się na raport firmy badawczej Counterpoint.
Według Counterpoint Research całkowita sprzedaż smartfonów w Chinach spadła o 7 proc. rok do roku w pierwszych sześciu tygodniach 2024 r., a kluczowi dostawcy, tacy jak Apple, OPPO i vivo, odnotowali dwucyfrowe spadki.
Apple czuje oddech konkurencji
Jak zauważają analitycy, sprzedaż Apple'a w Chinach, jednym z kluczowych rynków dla firmy, spadła o 24 proc. z powodu ostrej konkurencji i wyjątkowo wysokie bazy ze stycznia 2023. Mengmeng Zhang, starszy analityk w Counterpoint, wskazuje, że producent iPhone'ów miał też kilka problemów na rynku.
- Przede wszystkim musiał stawić czoła ostrej konkurencji ze strony odradzającego się Huawei, a musiał rywalizował z agresywną polityką cenową takich firm jak OPPO, Vivo i Xiaomi. Chociaż iPhone 15 to świetne urządzenie, to jednocześnie nie ma w nim znaczących ulepszeń w stosunku do poprzedniej wersji, więc konsumenci mogą na razie spokojnie pozostać przy iPhone'ach starszej generacji - stwierdził analityk.
Counterpoint zaznacza, że pierwsze sześć tygodni 2023 r. charakteryzowało się wyjątkowo wysokimi liczbami, a znaczna sprzedaż jednostkowa została przesunięta z grudnia 2022 r. ze względu na problemy produkcyjne, co spotęgowało ujemne porównanie rok do roku.
Huawei zaskakuje
Firma Counterpoint podała, że sprzedaż Vivo, Xiaomi i Oppo również spadła w pierwszych sześciu tygodniach tego roku.
W ocenie analityków "jednym z niewielu jasnych punktów na początku roku" był fakt, że "Huawei w dalszym ciągu przyciągał i zaspokajał duży popyt na serię Mate 60".
Jak zauważa BBC, Huawei przez lata zmagał się z amerykańskimi sankcjami, ale jego sprzedaż wzrosła po wypuszczeniu w sierpniu serii smartfonów 5G Mate 60. Było to dużym zaskoczeniem, ponieważ chińska firma została odcięta od kluczowych chipów i technologii wymaganych do mobilnego internetu 5G.
W raporcie wskazano również, że udział Apple w chińskim rynku smartfonów spadł do 15,7 proc. z 19 proc. w zeszłym roku, co plasuje Apple obecnie na czwartym miejscu (po spadku z drugiego miejsca).
Firma analityczna twierdzi, że pomimo spadku sprzedaży o 15 proc. w ciągu ostatniego roku, Vivo pozostało najlepiej sprzedającym się producentem smartfonów w Chinach.
Chiński problem Apple
Apple zaczął oferować zniżki na swoich oficjalnych stronach w Chinach w zeszłym miesiącu, a w ostatnim tygodniu zaczął nawet dotować niektóre modele iPhone'a za pośrednictwem swoich sklepów na platformie handlowej Alibaba.
Spowolnienie popytu w Chinach może mieć wpływ na przychody Apple, które już rozczarowały inwestorów, gdy firma opublikowała swoje wyniki w zeszłym miesiącu. Firma podała, że sprzedaż w Chinach wyniosła 20,82 miliarda dolarów w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2023 roku, w porównaniu z 23,9 miliarda dolarów w roku poprzednim.
Akcje Apple spadły we wtorek na giełdzie w Nowym Jorku o 2,8 proc.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock