Rz膮d we wtorek zajmie si臋 projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, kt贸ry zak艂ada opodatkowanie akcyz膮 p艂ynu do e-papieros贸w. Ministrowie om贸wi膮 te偶 projekt ustawy o odpadach zak艂adaj膮cy uruchomienie elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym podkre艣lono, 偶e papierosy elektroniczne oraz p艂yny do papieros贸w elektronicznych nie s膮 obj臋te na poziomie unijnym zharmonizowan膮 akcyz膮. Ani papierosy elektroniczne, ani p艂yny do papieros贸w elektronicznych (bez wzgl臋du na zawarto艣膰 nikotyny) nie s膮 zatem wyrobami tytoniowymi w rozumieniu unijnych dyrektyw.
Podatek
Niemniej - jak wskazano - liczna grupa kraj贸w europejskich wprowadzi艂a opodatkowanie p艂ynu do papieros贸w elektronicznych. Zrobi艂y to W艂ochy, Portugalia, Rumunia, 艁otwa, S艂owenia, Finlandia, Grecja, Chorwacja, W臋gry i Serbia.
Zgodnie z projektem p艂yn do papieros贸w elektronicznych b臋dzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w tym b臋dzie on obj臋ty obowi膮zkiem oznaczania znakiem akcyzy.
"Nowatorskie wyroby tytoniowe"
MF proponuje tak偶e opodatkowanie akcyz膮 tzw. wyrob贸w nowatorskich, kt贸re s膮 substytutem tradycyjnych wyrob贸w tytoniowych zawieraj膮cym w swoim sk艂adzie tyto艅 do palenia. Jak wyja艣niono, unijne przepisy m贸wi膮, 偶e za "nowatorski wyr贸b tytoniowy" uwa偶a si臋 wyr贸b nieb臋d膮cy: papierosem, tytoniem do samodzielnego skr臋cania papieros贸w, tytoniem fajkowym, tytoniem do fajki wodnej, cygarem, cygaretk膮, tytoniem do 偶ucia, tytoniem do nosa lub tytoniem do stosowania doustnego, wprowadzonym do obrotu po 19 maja 2014 r.
Zgodnie z projektem, w odniesieniu do wyrob贸w nowatorskich przewidziano takie same rozwi膮zania jak w przypadku p艂ynu do papieros贸w elektronicznych. Zdaniem MF zmiany powinny przynie艣膰 bud偶etowi oko艂o 100 mln z艂 rocznie.
Nowelizacja ustawy o KAS
Rz膮d zajmie si臋 te偶 projektem nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, kt贸ry przewiduje takie przekszta艂cenie Centrum Informatycznego Ministerstwa Finans贸w, by s艂u偶y艂o wszystkim jednostkom organizacyjnym, zwi膮zanym z MF, w tym KAS.
W porz膮dku obrad Rady Ministr贸w jest te偶 projekt nowelizacji ustawy po por臋czeniach i gwarancjach, udzielanych przez Skarb Pa艅stwa. Przewiduje on utworzenie w ramach BGK nowego systemu por臋cze艅 dla ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw. By艂yby one realizowane przez Krajowy Fundusz Gwarancyjny.
Projekt przewiduje, 偶e zostanie wprowadzony "trwa艂y, systemowy instrument wsparcia rozwoju M艢P przy wykorzystaniu por臋cze艅 i gwarancji sp艂aty kredyt贸w". Wsparcie to finansowane by艂oby ze 艣rodk贸w unijnych, a tak偶e z r贸偶nych op艂at prowizyjnych, odsetek z tytu艂u oprocentowania 艣rodk贸w KFG, natomiast bud偶et pe艂ni艂by rol臋 wspomagaj膮c膮.
Rozmowa o odpadach
Ministrowie om贸wi膮 te偶 projekt noweli ustawy o odpadach, kt贸ry zak艂ada uruchomienie od 1 stycznia 2019 roku elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami (w skr贸cie BDO). Zdaniem autor贸w nowych przepis贸w, wprowadzenie BDO ma uszczelni膰 system i pom贸c w walce z szar膮 stref膮. Ma by膰 to te偶 dodatkowe narz臋dzie dla inspektor贸w 艣rodowiska.
W bazie b臋d膮 gromadzone informacje m.in. o wprowadzanych do obiegu produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach zu偶ytym sprz臋cie elektronicznym, bateriach i akumulatorach oraz odpadach z nich powstaj膮cych. W BDO znajd膮 si臋 r贸wnie偶 dane nt. osi膮ganych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu.
Baza b臋dzie te偶 ewidencj膮 odpad贸w, poniewa偶 b臋dzie obejmowa膰 wszystkie podmioty zobowi膮zane do jej prowadzenia oraz b臋dzie zawiera膰 pe艂n膮 informacj臋 na temat ich zagospodarowania.
Uszczelnieniu systemu ma pom贸c te偶 wprowadzenie "kart przyj臋cia odpad贸w". Ka偶dorazowo potwierdza膰 b臋dzie ona przyj臋cie odpad贸w komunalnych oraz ich masy. Zast膮pi ona tzw. kart臋 zbiorcz膮, kt贸ra by艂a wype艂niania raz w miesi膮cu.
Kultura
Rz膮d zajmie si臋 tak偶e projektem rozporz膮dzenia w sprawie wsp贸艂pracy dotycz膮cej restytucji d贸br kultury, w tym zwrotu d贸br kultury wyprowadzonych z naruszeniem prawa z terytorium pa艅stw cz艂onkowskich Unii Europejskiej. Projekt okre艣la tryb i spos贸b wsp贸艂pracy mi臋dzy ministrem kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz ministrem spraw zagranicznych w zakresie restytucji d贸br kultury.
Jak podkre艣lono w uzasadnieniu, obecnie w tej materii brakuje jakiejkolwiek regulacji prawnej. Projekt przewiduje, 偶e organy i podmioty wsp贸艂pracuj膮ce z ministrem kultury w tej kwestii, wska偶膮 ministrowi jednostki, kom贸rki organizacyjne oraz upowa偶nionych funkcjonariuszy lub pracownik贸w, kt贸rzy wsp贸艂pracuj膮 bezpo艣rednio z kom贸rk膮 organizacyjn膮 urz臋du obs艂uguj膮cego ministra, lub instytucj膮 kultury wyznaczon膮 przez ministra do realizacji zada艅 zwi膮zanych z restytucj膮 d贸br kultury.
Projekt okre艣la te偶 dzia艂ania, kt贸re mo偶e podj膮膰 minister kultury w tej materii, m.in. przewiduje mo偶liwo艣膰 powo艂ania przez niego grup zadaniowych, kt贸rych zadaniem b臋dzie wymiana informacji i koordynacji czynno艣ci poszczeg贸lnych podmiot贸w i organ贸w wsp贸艂pracuj膮cych.
W przypadku podejrzenia o pope艂nieniu przest臋pstwa dotycz膮cego d贸br kultury obj臋tych lub mog膮cych by膰 obj臋tymi restytucj膮 d贸br kultury, minister b臋dzie mia艂 mo偶liwo艣膰 powiadomienia o tym Prokuratora Generalnego oraz Komendanta G艂贸wnego Policji.
Ministrowie wys艂uchaj膮 r贸wnie偶 sprawozdania z prac Mi臋dzyresortowego Zespo艂u do oceny funkcjonowania systemu ratownictwa i zarz膮dzania kryzysowego.
Autor: gry / 殴r贸d艂o: PAP