Ponad 100 milionów złotych przeznaczone zostanie w najbliższych pięciu latach na promocję gospodarczą pięciu regionów Polski Wschodniej. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) chce zachęcić firmy do inwestowania właśnie w Polskę "B".
Pieniądze - 100 mln zł - w całości pochodzą z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej. Będą przeznaczone na promocję regionów warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Atuty? Branża spożywcza
PAIiIZ realizuje dwa projekty. Jeden dotyczy bezpośrednio promocji potencjału inwestycyjnego makroregionu Polski Wschodniej - 86 mln zł, drugi - 20 mln zł - dotyczy tworzenia sieci centrów obsługi inwestora w tych regionach - poinformowała Agnieszka Wojnarowska, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego w PAIiIZ. Ten drugi projekt przewiduje powstanie miejsc obsługi wyposażonych w centra komputerowe czy bazy danych. Centra mają usprawniać obsługę inwestorów oraz wymianę informacji o nich.
Pierwszy projekt ma zaś polegać na promocji regionów na świecie. Promocja gospodarcza Polski Wschodniej rozpocznie się w 2010 roku i potrwa do roku 2015. Na razie wiadomo, że przedstawiciele regionów wschodnich i przedsiębiorcy będą promować możliwości regionów w 2010 roku na 12 misjach zagranicznych, 10 targach, będzie też kilka misji do tych województw. Wojnarowska oraz wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja poinformowały, że promowanymi atutami wschodnich regionów będą branże: spożywcza, energii odnawialnej, maszynowa, lotnicza, przemysł drzewny, branża chemiczna oraz outsourcing (zwłaszcza w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie).
W Azji i w Niemczech
Regiony wschodnie mają być promowane spójnie jak jeden duży makroregion. - Patrzymy na Polskę Wschodnią i będziemy ją promowali jako bezpieczne miejsce do inwestowania w UE z możliwością sprzedaży na rynkach wschodnich - dodała Wojnarowska. Polska Wschodnia ma być promowana na rynkach azjatyckich, ale też w Niemczech - bo z tego kraju jest największy napływ kapitału zagranicznego do Polski. Plan konkretnych misji i targów ma być ustalony do końca listopada. Kampania będzie prowadzona w mediach, głównie o profilu biznesowym; będzie też specjalny interaktywny portal internetowy.
Wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja podkreślała, że nie jest łatwo ściągać zagranicznych inwestorów do Polski. Obecnie najczęściej w Polsce inwestują firmy zagraniczne z branż: elektronicznej, maszynowej, spożywczej, motoryzacyjnej, alternatywnych źródeł energii i outsourcingu.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu