- W ubiegłym roku, po raz pierwszy od wielu lat, wyhamowały spadki spożycia pieczywa - zauważa "Rzeczpospolita". – Zawsze, gdy konsumenci biednieją, rośnie sprzedaż chleba – mówi gazecie Stanisław Butka, prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa.
Ze wstępnych wyliczeń Instytutu Polskie Pieczywo wynika, że przeciętny Polak zjadł w ubiegłym roku ok. 60,5 kg pieczywa. Wcześniejsze szacunki mówiły, że będzie to poniżej 60 kg. Spożycie pieczywa w 2009 roku spadło, w porównaniu z 2008, tylko o ok. 1 proc. Wcześniejszy spadek rok do roku wynosił cztery proc.
Problem z pieca
Mimo lepszego od prognoz roku branża piekarnicza nie jest łatwym rynkiem. W ubiegłym roku o ok. 5 proc. zmniejszyła się sprzedaż spółki Nowakowski-Piekarnie, należącej do grupy La Lorraine Bakery Group, największego producenta pieczywa w Belgii. Firma ta produkuje m.in. pieczywo mrożone.
Lepsze wyniki zanotowała natomiast spółdzielnia Fawor z Poznania poprzez przejęcie wytwórni pumpernikla "Adam" spod Poznania. – Zdecydowaliśmy się na zakup tej firmy, ponieważ spodziewamy się, że coraz popularniejsze będzie w Polsce pieczywo o przedłużonej trwałości – tłumaczy Wojciech Zdrojowy, prezes Fawora.
Piekarze zwracają też uwagę na fakt, że duża konkurencja sprawia, iż walczą ze sobą przede wszystkim ceną, co przekłada się na niską jakość pieczywa. I bankructwa zakładów. – Zakładamy, że w tym roku ogłosi ją przynajmniej 200 zakładów – mówi Nowakowski.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24