Związkowcy z firmy Fiat Auto Poland zaniepokojeni zapowiedziami przeniesienia produkcji nowego modelu fiata Panda z tyskich zakładów koncernu do Włoch wybierają się do Włoch, by wyjaśnić sytuację u źródła. Przedstawiciele 6 z 7 działających w tyskich zakładach związków zawodowych domagają się spotkania w tej sprawie z prezesem koncernu Fiat Sergio Marchione.
Nieoficjalne informacje mówią o planach przeniesienia produkcji Pandy z tyskiej fabryki do Włoch. Zdaniem związkowców z polskiego zakładu, takie plany nie mają żadnego ekonomicznego uzasadnienia i oznaczają likwidację tysięcy miejsc pracy w polskich zakładach Fiata oraz w spółkach kooperujących.
Kura od złotych jajek pójdzie na rosół?
List do prezesa Fiata w tej sprawie podpisały wszystkie działające w Fiat Auto Poland związki zawodowe, za wyjątkiem NSZZ "Solidarność", której przedstawiciel pomimo zaproszenia nie przybył na spotkanie. - Zakładowe organizacje związkowe działające w Fiat Auto Poland SA są zaniepokojone informacjami emitowanymi przez władze Fiat Group, a dotyczącymi planów produkcyjnych Fiata w najbliższych latach. (...) Informacja o lokalizacji następcy Fiata Panda inna niż zakład w Tychach, o ile taka została podjęta, jest zapewne dla wszystkich pracowników decyzją niezrozumiałą i mocno krzywdzącą. Nie musimy ani nikogo przekonywać, ani nikomu udowadniać, że zarówno poziom produkcji oraz jej jakość nie przynosi wstydu tyskiemu zakładowi - piszą związkowcy.
Zwracają również uwagę na inną, ich zdaniem niepokojącą informację iż miejscem produkcji kolejnego małego fiata będą zakłady w Serbii. Według związków, "jakość Fiata, a szczególnie wyrobów z tyskiego zakładu nie tylko jest coraz lepsza, ale wręcz niejednokrotnie przewyższa auta konkurencji".
Włoskie napięcie
Możliwość przeniesienia produkcji Pandy do fabryki w Pomigliano pod Neapolem, o czym media spekulowały od listopada, miał - według prasy - zapowiedzieć 22 grudnia dyrektor generalny turyńskiego koncernu Sergio Marchione po spotkaniu z włoskim rządem i włoskimi związkowcami. Podczas trwających targów motoryzacyjnych w Detroit w USA Marchione ogłosił, że fabryka koncernu na Sycylii zostanie zamknięta do końca 2011. Niepewny jest też los fabryki w Neapolu, od której władze koncernu domagają się obniżenia kosztów. Obecna wersja Pandy jest produkowana od sześciu lat w Tychach.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24