CR Media Consulting, firma doradcza rynku mediów i reklamy, obniża prognozę przychodów reklamowych na 2008 i 2009 rok. Tegoroczny wzrost przychodów reklamowych mediów netto ma być mniejszy niż zapowiadano. Za to reklama internetowa ma się świetnie.
- Dynamika rynku w II kwartale, choć wciąż dwucyfrowa, wskazała na pierwsze symptomy osłabienia rynku reklamowego - powiedział Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting. - Okres ten przyniósł również pogorszenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw oraz ich oczekiwań co do przyszłości. Będzie to miało negatywny wpływ na ograniczenie skali inwestycji reklamowych. Dlatego dokonaliśmy korekty prognozy wzrostu rynku reklamy w 2008 roku do poziomu nieznacznie powyżej 10 proc. – informuje autor raportu. CR Media obniżyły prognozę wzrostu rynku reklamy w 2008 r. do 10,2 proc. z 11,3 proc.
Reklama telewizyjna coraz droższa
Wzrost przychodów reklamowych mediów w ujęciu netto w 2008 roku zmniejszy się o 1,1 pkt proc. do 10,2 proc. i 7,448 mld zł. W 2009 roku wzrost rynku reklamy ma wynieść 6,9 proc. do 7,962 mld zł. raport reklama 2
Tradycyjnie najwyższe wpływy z reklamy zanotowała telewizja, której przychody zwiększyły się w II kwartale o 11 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
Według raportu, wzrost cen czasu reklamowego jest główną przyczyną dynamicznego wzrostu przychodów reklamowych komercyjnych stacji telewizyjnych. Wysoki poziom cen doprowadził jednak do zmniejszenia ilości sprzedanego czasu reklamowego w głównych stacjach telewizyjnych. Wyjątkiem jest tu Polsat, na którego antenie transmitowane były Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.
Internet najbardziej dynamiczny, prasa - najsłabsza
w II kwartale 2008 roku przychody reklamowe mediów netto wzrosły rok do roku o 11,9 proc. do 2,019 mld zł, a w całym I półroczu zwiększyły się o 12,9 proc. do 3,6 mld zł. W pierwszym kwartale wzrost wyniósł 14,2 proc. raport reklama
Zgodnie z oczekiwaniami analityków Ad.media Raportu, najwyższą dynamikę osiągnęła reklama internetowa, której wartość wzrosła w II kwartale o 42 proc. do względem roku poprzedniego, a najniższą – reklama prasowa.
Według CR Media, w całym 2008 roku wydatki reklamowe w internecie mają w 2008 roku wzrosnąć o 37 proc. do 453 mln zł, a w 2009 roku o 30 proc. do 590 mln zł.
"Szybciej niż oczekiwano rosną przychody reklamowe radia, którego atrakcyjność dla reklamodawców rośnie wraz z cenami reklam w telewizji. Nawet niewielkie przesunięcia budżetów reklamowych z telewizji do radia powodują znaczny wzrost dynamiki przychodów tego ostatniego, które dzięki temu stało się drugim w rankingu najszybciej rosnących mediów reklamowych" - napisano w raporcie.
Źródło: PAP, tvn24.pl