Skarb Państwa pożyczy spółce PKP SA 1,86 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe mają za to zmodernizować i rozbudować infrastrukturę. Dodatkowo ministerstwo infrastruktury przekaże spółce 2,16 mld zł dotacji z akcyzy od paliw jako rekompensatę za straty w latach 2001 - 2004.
- Pożyczka będzie spłacona udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne. Skarb Państwa, po przejęciu wszystkich udziałów spółki, przekaże je samorządom województw - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Decyzja o jej udzieleniu wiąże się z projektem zmiany ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
Wciąż deficytowa, wciąż publiczna
Projekt nowelizacji określa też sposób oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne. Minister infrastruktury przekaże w związku z tym PKP dotację w wysokości 2,16 mld zł z akcyzy od paliw. Będzie to rekompensata strat, jakie kolej poniosła w latach 2001-2004 świadcząc usługi publiczne. PKP Przewozy Regionalne spłaci nimi zadłużenie wobec innych spółek kolejowych. Zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe, tzw. usługi publiczne, są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat.
W połowie kwietnia 2007 roku poprzedni rząd przyjął strategię dla transportu kolejowego do 2013 roku, która przewiduje, że należące do Grupy PKP - PKP Intercity i PKP Cargo zostaną częściowo sprywatyzowane poprzez giełdę w latach 2009-2010. Strategia dla kolei zakładała też oddłużenie do 2009 roku spółki PKP Przewozy Regionalne, która pod koniec 2006 roku miała ponad 2,1 mld zł długu, znacznie przewyższającego wartość majątku spółki.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24