Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem ilości centrów handlowych. Wyprzedza nas tylko Rosja. Jednak ilość sklepów nie przekłada się na wielkość - w porównaniu z krajami Europy Zachodniej nasze centra handlowe są małe.
Rosja do niedawna była białą plamą na handlowej mapie Europy. Ze wskaźnikiem 49 m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej na tysiąc mieszkańców zajmuje wciąż jedno z ostatnich miejsc na kontynencie. Szybko jednak dogania europejską czołówkę. Według firmy Cushman & Wakefield (C&W), nowe centra handlowe, które powstaną w Rosji do końca 2008 r., będą miały łącznie 4,6 mln m kw. powierzchni. To więcej, niż w tym samym czasie przybędzie w Wielkiej Brytanii, we Francji, w Niemczech i we Włoszech razem wziętych!
Dużo małych obiektów
Wiceliderem jest Polska, która od kilku lat jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków handlowych w Europie. Przyczyniło się do tego wejście do Unii Europejskiej oraz to, że Polacy chętnie spędzają wolny czas właśnie w centrach handlowo-rozrywkowych i lubią robić zakupy w niedzielę. Myli się jednak ten, kto sądzi, że liczba centrów przekłada się na powierzchnię handlową. Na tysiąc mieszkańców naszego kraju przypadają bowiem 133 m kw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Dla porównania średnia dla całej UE wynosi przeszło 192 m.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Źródło zdjęcia głównego: TVN24