Kierowcy jadący autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Świecko będą mogli liczyć na kilka miesięcy jazdy za darmo. Trasa ma zostać oddana do ruchu w listopadzie 2011 roku, ale pobór opłat rozpocznie się dopiero pół roku później.
Jak poinformował w czwartek w Poznaniu Andrzej Patalas, prezes zarządu spółki koncesyjnej Autostrada Wielkopolska II SA, kalendarz prac budowy blisko 106 km odcinka autostrady przewiduje, że droga zostanie oddana do użytku za dwa lata; zaznaczył przy tym, że kluczowe będzie tempo prac w 2010 roku.
- W 2010 roku musimy zrobić ponad 50 proc. zakresu robót, żebyśmy mogli oddać ten odcinek do użytku - tak jak złożyliśmy deklarację - w listopadzie 2011. Nie będzie to oddanie ostatecznie - po tym terminie będą jeszcze prowadzone roboty wykończeniowe. Zaczniemy pobierać opłaty od maja lub czerwca 2012 roku - powiedział.
Jak dodał, nie wiadomo jeszcze, czy od dnia oddania autostrady do użytku ruch na całym odcinku będzie się odbywał całą szerokością trasy; nieznane są też na razie wysokości opłat za przejazd nowym odcinkiem autostrady.
Na starym odcinku drożej
Patalas poinformował, że w pierwszym kwartale przyszłego roku można się spodziewać wzrostu cen za przejazd obecnie istniejącym odcinkiem autostrady. Trwają ustalenia ze stroną rządową na temat warunków i wysokości podwyżki. Jak zaznaczył, Autostrada Wielkopolska nie podnosiła opłat za przejazd autostradą od 2003 roku. W 2004 roku cena wzrosła ze względu na zmianę podatku VAT.
Realizowany w technologii betonowej przez spółkę koncesyjną Autostrada Wielkopolska II SA Odcinek autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl będzie miał długość 105,9 km. Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).
Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem. Na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24