Jak wygląda inwestycyjny bilans przed Euro 2012? Szanse na zbudowanie drugiej linii stołecznego metra niewielkie, na przebudowę Dworca Wschodniego i Zachodniego żadne. Centralny zostanie tylko odświeżony - taki scenariusz przewiduje "Życie Warszawy".
- Plan wielomiliardowych inwestycji staje pod znakiem zapytania. Co ciekawe, najsłabszym ogniwem mogą okazać się wcale nie miejskie, ale rządowe budowy - donosie "ŻW".
Niedawno kolejarze obiecywali, że do 2012 roku Dworzec Wschodni i Zachodni zostaną przebudowane według europejskich standardów i otoczone biurowcami ze szkła i stali.
To katastrofa. Przygotowanie do przebudowy głównych dworców jest w absolutnych powijakach borowski, dworce
Te inwestycje miały powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ale nie powstaną, bo nie zaczęły się nawet prace projektowe. - A Dworzec Centralny nadal będzie straszył w obecnej formie. Kolejarze chcą go tylko umyć, żeby mniej cuchnął - czytamy w gazecie.
"To katastrofa"
– To katastrofa. Przygotowanie do przebudowy głównych dworców jest w absolutnych powijakach - ocenia prezes Narodowego Centrum Sportu Michał Borowski. Wątpliwości budzi także przebudowa przystanku PKP Stadion, tuż obok areny otwarcia Euro 2012, i jego integracja z planowaną stacją metra Stadion.
Borowski zdradza, że miasto pracuje nad planem B. Obejmuje on warte setki mln zł inwestycje w tramwaje i plan zamiany w dniach meczów mostów drogowych w przeprawy tylko dla pieszych.
Dworcowa rzeczywistość
Tymczasem inspektorzy sanepidu przeprowadzający w Polsce kontrolę przed Euro 2012 byli wstrząśnięci stanem w jakim znajdują się dworce i pociągi. Źle jest na co trzecim dworcu PKP (na 160 kontroli) i na co szóstym dworcu PKS (na 60 skontrolowanych).
– Na nasze usprawiedliwienie mogę powiedzieć, że najgorsza sytuacja jest na starych, mało uczęszczanych dworcach – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. – Spośród 80 największych dworców 15 już jest gruntownie wyremontowanych. Do 2012 roku wyremontujemy kolejnych 30.
Z brudem podróżni muszą się zmagać nie tylko na dworcach, ale i w pociągach. Inspektorzy sprawdzili tysiąc wagonów kolejowych. Co zastali? W toaletach i umywalkach – brak wody, kosze przepełnione śmieciami, na podłogach brud.
Źródło: "Życie Warszawy", "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24