Dzisiaj spóźniony pasażer może co najwyżej przedrzemać noc na dworcowej ławce. Kolej chce mu dać nocleg w trzygwiazdkowym hotelu. Inwestycję w ten segment rozważa Wars - pisze "Puls Biznesu".
Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", przydworcowe hotele od dawna sprawdzają się np. w Niemczech. Pasażer może zatrzymać się w nich na noc, żeby rano móc kontynuować podróż. To samo w Polsce chciałby zrobić Wars. Pomysł powstał już jakiś czas temu, jednak dopiero teraz zaczyna nabierać realnych kształtów. Projekt jest jeszcze we wstępnej fazie, jednak, jak dowiedział się "Puls Biznesu", Wars chce przygotować biznesplan w tym roku. Wstępne założenia są takie, że w drugiej połowie 2009 r. zostaną otwarte pierwsze hotele.
Na początek powstałyby w dużych miastach, najlepiej w budynkach dworcowych. Potem sieć mogłaby objąć większą liczbę lokalizacji. Z noclegu mogliby korzystać nie tylko pasażerowie PKP, niemniej to głównie z myślą o nich miałyby powstać trzygwiazdkowe hotele klasy turystycznej - podkreśla gazeta.
W poszukiwaniu partnera i nazwy Nie zostało jeszcze postanowione, czy Wars samodzielnie zajmie się inwestycją, czy znajdzie sobie partnera do spółki. Niewykluczone, że zaprosi do współpracy np. potentata branży hotelowej, francuskiego Accora, właściciela kolejarskiej firmy kateringowej Compagnie des Wagon-Lits, z którą niedawno Wars podpisał porozumienie o współpracy przy obsłudze kuszetek w pociągach międzynarodowych - spekuluje "Puls Biznesu".
Otwarta jest kwestia nazwy dla kolejowej sieci hoteli. Nie wiadomo, czy będzie przyjmować podróżnych pod szyldem Wars, chociaż tak byłoby najlepiej. Wiele zależy od tego, jakie rezultaty przyniesie operacja rewitalizacji tej marki, rozpoczęta jesienią ubiegłego roku. Jeśli postrzeganie Warsa poprawi się, wtedy być może będzie on firmował przydworcowe hotele.
Dworce jak galerie Pomysł wejścia w biznes hotelarski popiera Adrian Furgalski, ekspert z ZDG „Tor”. Wyjaśnia, że Wars musi myśleć o zdywersyfikowaniu działalności. Catering w pociągach nie ma przed sobą wielkiej przyszłości, będą się też kurczyć dochody z obsługi kuszetek z powodu malejącej liczby pociągów nocnych.
- PKP mają plany przebudowy dworców w dużych miastach i przekształcenia ich w centra handlowo-usługowe. Intercity mogłoby podnająć część powierzchni z przeznaczeniem na działalność hotelarską - mówi "Pulsowi Biznesu" Adrian Furgalski.
To nie pierwszy pomysł na wyprowadzenia Warsu z pociągów. Poprzedni zarząd PKP Intercity planował utworzenie przydworcowych kafejek i restauracji, które działałyby pod tym szyldem. Projekt nie został zrealizowany.
Źródło: "Puls Biznesu"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24