Według danych monitorującego rynek motoryzacyjny instytutu Samar, w pierwszym kwartale tego roku sprzedano w Polsce 87 966 nowych samochodów osobowych. To o 1,2 proc. więcej, niż w pierwszych trzech miesiącach 2008 roku.
W samym marcu bieżącego roku sprzedało się ponad 31 tysięcy nowych osobówek - to wzrost o 3 proc. w stosunku do lutego. W marcu 2008 roku sprzedaż była o 2,4 proc. niższa niż obecnie.
Słaby złoty - sąsiedzi na zakupach
Szef Samaru Wojciech Drzewiecki tłumaczy, iż wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce nie zależał jedynie od Polaków. Spory odsetek klientów pochodzi z zagranicy. Są to głównie Niemcy i Słowacy, których przywabiła słaba złotówka.
Polska oferta jest dla nich przez nią niezwykle atrakcyjna. Dodatkowo rządy tych państw wypłacają nabywcom nowych aut premie, które zmniejszają koszty zakupu.
Fiat liderem
Najwięcej, bo aż 9 385 nowych samochodów osobowych sprzedał w Polsce od początku roku włoski Fiat. W stosunku do pierwszego kwartału 2008 roku jest to o 20,3 proc. więcej sprzedanych pojazdów. Prawie 10 tysięcy wypuszczonych na drogi aut stanowi 10,7 proc. udziału w rynku.
Drugie miejsce i 10,3 proc. udziału w rynku zajmuje Skoda. Do tej pory sprzedało się trochę ponad 9 tysięcy czeskich aut, o 4,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Dalsze miejsca zajmują: Toyota - 7866 sprzedanych samochodów, Opel - 7514, Volkswagen - 7235 i Ford - ok. 6 tysięcy. Dalej w rankingu uplasowały się takie marki jak Renault, Honda i Peugeot.
Mniej sprowadzamy
W pierwszych trzech miesiącach tego roku Polacy sprowadzili z zagranicy około 145 tysięcy używanych samochodów. Jest to aż o 100 tysięcy mniej, niż rok temu. Wojciech Drzewiecki z Samaru dodał jednak, iż w marcu można było zaobserwować wzrost liczby sprowadzanych do Polski używanych pojazdów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu