Po raz dziesiąty niemiecki automobilklub ADAC przedstawia raport o bezpieczeństwie europejskich tuneli drogowych. Co trzeci spośród 31 skontrolowanych budzi zastrzeżenia ekspertów. Najgorzej wypada Cernobbio nad jeziorem Como we Włoszech.
Wyniki tegorocznego raportu są najgorsze od pięciu lat, uznali eksperci ADAC. Najbardziej zaniepokojeni są właśnie tunelem nad Como, który już czwarty raz z rzędu jest niechlubnym liderem klasyfikacji.
W Cernobbio kontrolerzy wytknęli braki w oznakowaniu dróg ewakuacji, niewystarczająca liczbę wyjść awaryjnych i braki wyposażenia ratunkowego.
Za najbezpieczniejszy uznano dwuletni tunel w Andorze. Spośród niemieckich budowli tego typu najlepiej wypadł Heidkopf-Tunnel na drodze A38 pomiędzy Getyngą i Halle (w klasyfikacji europejskiej na drugim miejscu).
Jednak niebezpiecznie jest i w jednym z niemieckich tuneli: kiepskie oceny zebrał Universitätstunnel na drodze A46 w Duesseldorfie. Tam niezadawalający jest nadzór ruchu pojazdów.
Tylko 10 spośród 31 europejskich tuneli uzyskało notę "bardzo dobry", pięć kolejnych dostało "dobry".
Eksperci za poprawę bezpieczeństwa pochwalili zarządców tunelu San Bernardino w Szwajcarii, który w 1999 roku oceniano jako "wątlliwy", a teraz uzyskał ocenę "bardzo dobra". Kosztowało to jednak 240 milionów franków szwajcarskich.
Źródło: ZDF