Firma Microsoft prezentuje nową odsłonę swego pakietu biurowego: Office 2010. Zaskakującą nowością są społecznościowe umiejętności tego kombajnu, przeznaczonego wszak do zarabiania pieniędzy. Są też jego wersje bezpłatne, a także do pracy zespołowej w sieci.
Rynek płatnego oprogramowania biurowego w większości należy do Microsoftu i dla giganta z Redmond stanowi podstawowe źródło przychodów. Jego utrata, czy choćby naruszenie mogłoby więc być poważnym niebezpieczeństwem. A główny w ostatnich latach konkurent - firm Google - najwyraźniej ma takie zakusy.
Google Docs - czyli sieciowe, darmowe narzędzie do edycji i publikowania dokumentów - mimo wszystko dotąd nie naruszyło pozycji Microsoftu, podobnie jak bezpłatny, tworzony przez internetową społeczność pakiet OpenOffice: płatny Microsoft Office posiada wciąż 94 procent rynku).
Do młodszych trzeba wyjść do sieci?
Eksperci przestrzegają że jest to bardziej kwestia przyzwyczajenia użytkowników. Młodsi użytkownicy wykazują już większe zainteresowanie aplikacjami online Googla, co w przyszłości może wynieść konkurenta na lidera oprogramowania biurowego.
Microsoft podejmuje więc walkę. Równolegle z premierą nowej wersji pakietu MS Office 2010 startuje jego okrojona - i bezpłatna! - wersja online, dostępna pod adresem docs.com.
Kolejna nowość to darmowe wersje programu do edycji tekstu Word i arkusza kalkulacyjnego Excell, instalowane na nowo kupowanych komputerach. Wprawdzie będą one nieco okrojone, ale korzystać z nich będzie można za darmo i bez ograniczeń czasowych - w zamian za wyświetlanie okienka reklamowego w dolnej części ekranu.
To biuro połączmy ze społecznościami!
Największym zaskoczeniem może jednak być połączenie nowego Office ze... społecznościami internetowymi. To niewątpliwie ukłon w stronę młodszych internautów, który ma ich zachecić do korzystania z rozwiązań Microsoftu. Serwis Social Connector został wbudowany do oprogramowania Office dla PC: pobiera i powiadamia o nowych informacjach ze społeczności internetowych takich jak MySpace, Facebook, Xingh i LinkedIn, a maile z informacjami pojawiają się po prostu w pocztowym Outlooku.
Kolejna nowość to możliwość zdalnej i grupowej pracy nad tym samym dokumentem. Służący do tego Office Web Apps daje dostęp do Word, Excel i PowerPoint za pomocą przeglądarki internetowej. Ta usługa będzie jednak dostępna najwcześniej od sierpnia.
Od dnia premiery MS Office 2010 będzie dostępny w sprzedaży dla klientów biznesowych. Klienci indywidualni mają zyskać możliwość jego kupna online i w sklepach od czerwca.
System ma działać w komputerach z systemami operacyjnymi Windows XP SP3, Vista i Windows 7. Eksperci już zauważyli, że nie wymaga specjalnie duzych zasobów sprzętowych: udawało się go uruchomić nawet na słabych netbookach, a zajmuje zaledwie 1,5 gigabajta powierzchni dysku twardego.
Źródło: BBC News
Źródło zdjęcia głównego: TVN24