Rynek reklamy w sieci jest już tylko o krok od przekroczenia psychologicznej granicy miliarda złotych. Na taką gotówkę nie mogą liczyć gazety, outdoor czy radio. Reklamodawcy więcej wydadzą tylko na telewizję i magazyny - informuje "Rzeczpospolita". W tym roku reklamy w gazetach warte będą 778 mln zł, outdoor – 708 mln zł, a Internet – 827 mln zł.
Już w przyszłym roku firmy wydadzą w Polsce na reklamę w sieci 1,13 mld zł, czyli o 36,3 proc. więcej niż w 2007 - przewiduje ZenithOptimediaGroup.
To nie są jednak wszystkie wpływy internetu z reklamy.
Prognoza ZOG nie uwzględnia nawet wpływów z tzw. classifieds, czyli internetowych drobnych ogłoszeń, których nie bierze się pod uwagę także przy wyliczaniu dochodów innych mediów.
W przyszłym roku firmy wydadzą w Polsce na reklamę w sieci 1,13 mld zł, czyli o 36,3 proc. więcej niż w 2007. Do 2010 roku segment ten będzie rósł w tempie powyżej 30 proc. rocznie – za trzy lata jego wartość wyniesie 1,49 mld zł. internet reklama
Przestrzeń internetu wciąż rośnie
Zdaniem Dominika Kaznowskiego z polskiego oddziału Interactive Adversing Bureau, organizacji podliczającej wydatki na reklamę internetową na całym świecie, reklama internetowa nie rośnie w wyniku podwyżek cen, ale dlatego, że wciąż przybywa jej nowych klientów i powstają nowe formy promocji w Internecie, jak reklama wideo i w sieciach społecznościowych.
Niewątpliwą zaletą internetu jest to, że nie dotyczą go ograniczenia, z jakimi borykają się inne media. – Nigdy nie zabraknie w nim miejsca. Wciąż przybywają nowe zasoby, a stare nie znikają, przez co przestrzeń się powiększa – zauważa Kaznowski.
iPhone kołem napędowym reklamy
Zdaniem Jarosława Sosińskiego z Zed Digital (departament mediów interaktywnych ZenithOptimedia), reklama w sieci zyska też na wprowadzeniu iPhone’a 3G. – Na rynku dużo zmienia coraz lepsza jakość telefonów komórkowych. iPhone może rozruszać rynek reklamy mobilnej, bo jest wygodny do ściągania z sieci gier, gadżetów i widgetów. A wraz z rozwojem tych zjawisk coraz większą rolę będzie odgrywał Internet mobilny. Już dziś wszystkie duże portale w Polsce mają swoje wersje dla użytkowników komórek. Szybko rosnąć będzie też w Polsce rynek reklam w grach, bo piractwo jest w odwrocie i gry są coraz tańsze – uważa Sosiński.
Cały polski rynek reklamy – po odliczeniu rabatów dla reklamodawców – będzie w tym roku wart 7,88 mld zł, a w 2010 r. zbliży się do 10 mld zł. Internet reklama2
Dobrze, ale po kryzysie w dół
Cały polski rynek reklamy – po odliczeniu rabatów dla reklamodawców – będzie w tym roku wart według ZOG 7,88 mld zł, a w 2010 r. zbliży się do 10 mld zł. Silna dotychczas gospodarka spowodowała zwiększenie prognoz dotyczących tegorocznej dynamiki reklamowego rynku z 12,2 proc. do 13 proc. Najnowsze wydarzenia za oceanem mogą jednak przyspieszyć korektę, tym razem w dół.
Zdaniem Jarosława Sosińskiego, jeśli dojdzie do kryzysu na reklamowym rynku, odczuje to także internet. Nawet jednak jeśli dynamika rynku wyniesie 25 proc. zamiast spodziewanych 36 proc., miliard na sieć i tak zostanie wydany.
Źródło: "Rzeczpospolita"