Przed graczami na rynku mediów i rozrywki kolejny chudy rok. Pierwszych, początkowo niewielkich wzrostów w tej branży można oczekiwać dopiero w 2010 r. - wynika z najnowszego raportu Entertainment & Media Outlook firmy PricewaterhouseCoopers. Według tych prognoz, tempo wzrostu będzie z roku na rok przyspieszać.
Na razie jednak - według autorów raportu - rynek mediów i rozrywki w skali globalnej czeka roczny spadek wydatków o 3,9 procenta. Dopiero w 2010 r. spodziewany jest minimalny wzrost o 0,4 proc. W kolejnych latach oczekuje się, że tempo wzrostu będzie rosnąć aż osiągnie w 2013 r. poziom 7,1 proc., a wartość globalnego rynku ma wynieść wtedy 1,6 biliona dolarów.
Recesja potrwa dłużej
Nie ma jednak wątpliwości, że w porównaniu z poprzednimi okresami dekoniunktury, obecna recesja potrwa dłużej. Powód? Znacznie poważniejsze spadki oraz ostrzejszy wpływ kryzysu na wydatki konsumentów. Według raportu, wydatki konsumenckie spadną o 1,2 proc. w 2009 r., aby dopiero w 2011 r. odnotować pierwsze wzrosty na poziomie ok. 3,2 procenta.
W branży mediów i rozrywki - z kryzysu najszybciej ma podnieść się Azja oraz Australia i Oceania, gdzie skumulowana roczna stopa wzrostu powinna do 2013 r. wynieść 4,5 proc., dzięki czemu wartość rynku sięgnęłaby 413 mld USD.
Cyfryzacja i szybszy internet
Autorzy raportu podkreślają, że obecny kryzys zaostrzy oczekiwania konsumentów, co z kolei wpłynie na przyspieszenie i rozpowszechnienie migracji w kierunku technologii cyfrowych. Nie dziwi więc prognoza, zgodnie z którą segmenty rynku ściślej związane z technologiami cyfrowymi (np. dostęp do internetu, promocja w internecie oraz platformy telewizyjne) będą się szybciej rozwijały w porównaniu z pozostałą częścią rynku.
Najszybciej rosnącym segmentem ma być rynek mobilnego dostępu do internetu. Już teraz w Polsce coraz większy udział w rynku dostępu do internetu stanowią alternatywni operatorzy - m.in. telewizje kablowe oraz operatorzy telefonii ruchomej. - Obserwujemy ciągły wzrost zainteresowania konsumentów nowymi usługami, które są wiązane przez dostawców w pakiety (...) i oferowane po niższych cenach - zauważa Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers.
Spadek rynku reklamy telewizyjnej
Autorzy opracowania spodziewają się, że również globalny rynek reklamy telewizyjnej odnotuje w bieżącym roku spadek na poziomie 11,4 proc. Prognozy wskazują na spadek roli anten ogólno-tematycznych na rzecz kanałów tematycznych.
Dlatego wartość reklamy w kanałach tematycznych ma w Polsce w dalszym ciągu rosnąć (poza niewielkim spadkiem w 2009). Jednocześnie wciąż będzie się w Polsce rozwijała telewizja wysokiej rozdzielczości, co znajdzie odzwierciedlenie w rosnącej liczbie programów i kanałów HD.
Natomiast już w 2009 roku w Polsce spodziewane jest uruchomienie pierwszych usług telewizji komórkowej, w których użytkownik będzie miał dostęp do kilkunastu kanałów telewizyjnych oraz radiowych. Rozwój mobilnej telewizji może przyspieszyć organizacja Euro 2012.
Źródło: tvn24.pl, Bild.de
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu